همکار و دوست عزیزم در یادداشتی با عنوان «جک ۳.۵ میلیمتری داری یا نه؟» به عنوان یک گیمر دوآتشه، از خبرهای تکراری و حوصلهسربری مثل «آیا آیفون بعدی جک ۳.۵ میلیمتری دارد؟» تبری جست. او به نکات جالبی اشاره کرد؛ نکاتی که وقتی خودم را در جایگاهش قرار میدهم و از پنجرهی او به قضایا نگاه میکنم کاملا با نویسنده همنظر میشوم. اما چطور است که میتوانم دقیقا با نظراتش موافق باشم اما درعینحال بتوانم یادداشتی دقیقا در مخالفت با او بنویسم. من میتوانم با پذیرفتن تمام نکات مدنظر همکارم، آنتیتزی را برای ایدهاش مطرح کنم.
هگل معتقد بود که در هر بحث و گفتوگو ما باید به شکل دیالکتیکی فکر کنیم. او میگفت این تنها راهی است که با آن میتوانیم اشتباهات بحث را دریابیم. به چه صورت؟ به این شکل که یک پدیده باید با پدیدهی متضادش برخورد کند. ابتدا کسی ایدهای مطرح میکند (تز)، سپس فرد دیگری نقیض آن ایده را پیش میکشد (آنتیتز) و درنهایت وضع سومی (سنتز) پدیدار میشود که احتمالا ما را به حقیقت نزدیکتر میکند.
اصلا به موج خبرها و شایعات جک هدفون آیفون کاری ندارم. از تگ آیفون ۷ خیلی راحت ماجرا را پیگیری کنید. این وسط بد نیست نگاهی هم به نوشتهی «اپل، قاتل زنجیرهای تکنولوژیهای قدیمی» بیندازید. نکتهی من چیز دیگریست؛ میخواهم با بهره گرفتن از یک ماجرای خُرد، الگوی «تز، آنتیتز و سنتز» هگل را امتحان کنم. مجید نوردوست در یادداشتاش نوشت: «تازگیها ترندِ روز شده جک ۳٫۵ میلیمتری خروجی صدای آیفون ۷! …. تنوع و خلاقیت آنقدر در دنیای تکنولوژی منزوی شده که بودن و نبودن خروجی صدای ۳.۵ میلیمتری به یکی از بحثهای داغ روز آن تبدیل شده است…. به نظرم جادوی دنیای موبایل تاثیرش را از دست داده است.»
نقطهی ورود من به بحث اینجاست: آیا بودن و نبودن خروجی صدای ۳.۵ میلیمتری موضوع پیشپاافتادهای است؟ خیر. موضوع جک ۳.۵ میلیمتری چقدر مهم است؟ چیزی به اندازهی کل صنعت لوازم جانبی موبایل. جک ۳.۵ میلیمتری هدفون یک استاندارد کاملا جاافتاده است که دقیقا در دوران اوج خود بهسر میبرد. اکوسیستم عظیمی حول این فناوری قدیمی شکل گرفته و صدها تولیدکنندهی لوازم جانبی، محصولاتشان را بر اساس استانداردهای آن طراحی و تولید کردهاند. هدفونهایی که گاه قیمتشان به چندده میلیون تومان هم میرسد. حذف جک ۳.۵ میلیمتری و محدود کردن خروجی صدا به یک اتصال کاملا دیجیتال، بهطور مستقیم یا غیرمستقیم استودیوهای تولید موسیقی، نهادهای کپیرایت موسیقی، سرویسهای پخش موسیقی و خیل عظیم سازندگان هدفونها، اسپیکرها و دانگلها و غیره را تحت تاثیر قرار میدهد. حال تصور کنید ناگهان اپل از خیر این استاندارد بگذرد؛ احتمالا سامسونگ، هواوی و تمام تولیدکنندگان موبایل هم از این رویه پیروی کنند و در عرض چند سال (یا حتی چند ماه) چهرهی صنعت لوازم جانبی مربوط به سیستمهای صوتی موبایل تغییر کند. یعنی یکی از پرسودترین بخشهای دنیای موبایل پوست میاندازد.
اینهمه اتفاق تکنولوژیک در سال اتفاق میافتد. حالا اگر فردی بیاید و بگوید مهمترین رخداد سال حذف یا عدم حذف جک ۳.۵ میلیمتری است، پر بیراه نگفته. چیزی که از یک دریچه، غلط به نظر میرسد ممکن است از دریچهای دیگر کاملا منطقی باشد. احتمالا خیلی از شما اگر مطلب «جک ۳.۵ میلیمتری داری یا نه؟» را بخوانید با خود میگویید که نویسنده چه حرف درستی زده؛ جالب اینکه اگر با کمی تامل، دلایل بالای من را هم بخوانید شاید بگویید چه جالب، اینیکی هم حرفش غلط نیست. چهطور این اتفاق میافتد؟ دو ایدهای که بهظاهر متضاد هماند، در واقع خوراکی برای ایدهی نهاییاند. سنتزی (ترکیبی) که بهقول هگل ما را به حقیقت موضوع نزدیکتر میکند.
این موضوع بر همه روشن است که گوگل در مورد کاربرانش چیزهای زیادی میداند. این غول تکنولوژی دادههای بسیار زیادی را در مورد شما جمعآوری میکند که شامل تاریخچهی جستجوها، مکانها و حتی جستجوهای صوتی است. این دادهها به گوگل کمک میکند سرویسهای خود را بهبود دهد و تبلیغات متناسبتری را برای شما به نمایش دربیاورد. ولی احتمالا شگفتزده خواهید شد اگر بدانید گوگل قادر است بهسادگی تمام اطلاعاتی را که از شما جمع کرده بررسی کند. چندی پیش سایت گاردین در مقالهای در خصوص حریم خصوصی به این نکته اشاره کرد که تمام دستورات صوتی اعلامشده به یک گوشی اندرویدیثبت و ضبط میشود و امکان دسترسی و پخش کردن آنها با مراجعه به بخش Activity Settings در تنظیمات گوگل بهسادگی ممکن است. این موضوع در مورد آن دسته از کاربران آیفون هم که در اپلیکیشنهای گوگل از دستورات صوتی استفاده کرد باشند صدق میکند.
البته بهاحتمالزیاد این تنها موردی نیست که با نگاه انداختن به تنظیمات اکانت گوگل خودتان شما را شگفتزده خواهد کرد. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ گوگل بخشی به نام My Account را راهاندازی کرد که کاربران در آن میتوانند بهسادگی اطلاعاتی را که این کمپانی جمع میکند ببینند و تنظیمات مربوط به آنها را تغییر دهند. چند هفتهی پیش هم گوگل ابزار جدیدی به نام My Activity را معرفی کرد که تقریبا تمام فعالیتهای آنلاین شما را که به اکانت گوگل مربوط بوده شما نشان میدهد. حتی اگر خود را از نظر حفظ حریم خصوصی بهعنوان یک جنگجوی زرهپوش میشناسید، به نظر ما ارزش دارد هرازگاهی به تنظیمات اکانت گوگل خود سری بزنید تا مطمئن باشید با اطلاعاتی که از شما جمع میشود مشکلی ندارید. بادیجیکالا مگ همراه باشید تا توضیح دهیم چگونه میتوانید اطلاعاتی را که گوگل در مورد شما جمع میکند ببینید و گزینههای حریم خصوصی را برای مدیریت آنها بهدلخواه تنظیم کنید.
فرق نمیکند از مرورگر کروم روی کامپیوتر یا گوشی برای جستجوی چیزی روی وب استفاده کنید یا از یکی دیگر از اپلیکیشنهای گوگل نظیر Google Maps بهره بگیرید، گوگل درهرحال فعالیتهای شما را ردیابی میکند تا تجربهی استفادهی شما از سرویسهایش را شخصیتر کند. ضبط کردن فعالیتهای وب و اپلیکیشنها که شامل چیزهایی نظیر تاریخچهی جستجو و استفاده از نقشههای گوگل میشود بهطور پیشفرض روی آیفون و گجتهای اندرویدی فعال است، چراکه تمام آنها با اکانت گوگل در ارتباط هستند. میتوانید تمام این اطلاعات را با ابزار My Activity ببینید. ولی اگر در میان این اطلاعات به موردی برخوردید که دوست ندارید گوگل آن را پیگیری کند، نیاز خواهید داشت تا به بخشهای عمیقتری نفوذ کنید.
ابتدا باید به My Account بروید و سپس زیر بخش Personal info & privacy گزینهی Manage your Google Activity را انتخاب کنید.
در اینجا میتوانید گزینهی Activity controls را بزنید.
در این بخش میتوانید تمام انواع دادههایی را که گوگل پیگیری میکند ببینید. برای غیرفعال کردن پیگیری فعالیتهای مربوط به وب و اپلیکیشنها کافی است روی آیکنی که در سمت راست گزینهی Web & App Activity دیده میشود کلیک کنید تا این گزینه در وضعیت خاموش قرار بگیرد.
اگر قصد دارید پا را از این فراتر گذاشته و سوابق مربوط به فعالیتهای وب و اپلیکیشن را هم حذف کنید، لازم است چند گام دیگر را با ما بیایید. ابتدا گزینهی Manage Activity را انتخاب کنید. این کار شما را به بخش My Activity برمیگرداند. در اینجا باید آیکن منو (سه نقطهی عمودی) را که در سمت بالای راست صفحه قرار دارد انتخاب کنید.
روی گزینهی Delete activity by کلیک کنید و از منوی آبشاری گزینهی All Time را برگزینید تا کل سوابق مربوط به وب و اپلیکیشنها پاک شوند. همچنین این امکان وجود دارد که سوابق مربوط به یک دورهی مشخص را با استفاده از گزینههای دیگر این منو حذف کنید.
این موضوع بر همه روشن است که گوگل در مورد کاربرانش چیزهای زیادی میداند. این غول تکنولوژی دادههای بسیار زیادی را در مورد شما جمعآوری میکند که شامل تاریخچهی جستجوها، مکانها و حتی جستجوهای صوتی است. این دادهها به گوگل کمک میکند سرویسهای خود را بهبود دهد و تبلیغات متناسبتری را برای شما به نمایش دربیاورد. ولی احتمالا شگفتزده خواهید شد اگر بدانید گوگل قادر است بهسادگی تمام اطلاعاتی را که از شما جمع کرده بررسی کند. چندی پیش سایت گاردین در مقالهای در خصوص حریم خصوصی به این نکته اشاره کرد که تمام دستورات صوتی اعلامشده به یک گوشی اندرویدیثبت و ضبط میشود و امکان دسترسی و پخش کردن آنها با مراجعه به بخش Activity Settings در تنظیمات گوگل بهسادگی ممکن است. این موضوع در مورد آن دسته از کاربران آیفون هم که در اپلیکیشنهای گوگل از دستورات صوتی استفاده کرد باشند صدق میکند.
البته بهاحتمالزیاد این تنها موردی نیست که با نگاه انداختن به تنظیمات اکانت گوگل خودتان شما را شگفتزده خواهد کرد. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ گوگل بخشی به نام My Account را راهاندازی کرد که کاربران در آن میتوانند بهسادگی اطلاعاتی را که این کمپانی جمع میکند ببینند و تنظیمات مربوط به آنها را تغییر دهند. چند هفتهی پیش هم گوگل ابزار جدیدی به نام My Activity را معرفی کرد که تقریبا تمام فعالیتهای آنلاین شما را که به اکانت گوگل مربوط بوده شما نشان میدهد. حتی اگر خود را از نظر حفظ حریم خصوصی بهعنوان یک جنگجوی زرهپوش میشناسید، به نظر ما ارزش دارد هرازگاهی به تنظیمات اکانت گوگل خود سری بزنید تا مطمئن باشید با اطلاعاتی که از شما جمع میشود مشکلی ندارید. بادیجیکالا مگ همراه باشید تا توضیح دهیم چگونه میتوانید اطلاعاتی را که گوگل در مورد شما جمع میکند ببینید و گزینههای حریم خصوصی را برای مدیریت آنها بهدلخواه تنظیم کنید.
فرق نمیکند از مرورگر کروم روی کامپیوتر یا گوشی برای جستجوی چیزی روی وب استفاده کنید یا از یکی دیگر از اپلیکیشنهای گوگل نظیر Google Maps بهره بگیرید، گوگل درهرحال فعالیتهای شما را ردیابی میکند تا تجربهی استفادهی شما از سرویسهایش را شخصیتر کند. ضبط کردن فعالیتهای وب و اپلیکیشنها که شامل چیزهایی نظیر تاریخچهی جستجو و استفاده از نقشههای گوگل میشود بهطور پیشفرض روی آیفون و گجتهای اندرویدی فعال است، چراکه تمام آنها با اکانت گوگل در ارتباط هستند. میتوانید تمام این اطلاعات را با ابزار My Activity ببینید. ولی اگر در میان این اطلاعات به موردی برخوردید که دوست ندارید گوگل آن را پیگیری کند، نیاز خواهید داشت تا به بخشهای عمیقتری نفوذ کنید.
ابتدا باید به My Account بروید و سپس زیر بخش Personal info & privacy گزینهی Manage your Google Activity را انتخاب کنید.
در اینجا میتوانید گزینهی Activity controls را بزنید.
در این بخش میتوانید تمام انواع دادههایی را که گوگل پیگیری میکند ببینید. برای غیرفعال کردن پیگیری فعالیتهای مربوط به وب و اپلیکیشنها کافی است روی آیکنی که در سمت راست گزینهی Web & App Activity دیده میشود کلیک کنید تا این گزینه در وضعیت خاموش قرار بگیرد.
اگر قصد دارید پا را از این فراتر گذاشته و سوابق مربوط به فعالیتهای وب و اپلیکیشن را هم حذف کنید، لازم است چند گام دیگر را با ما بیایید. ابتدا گزینهی Manage Activity را انتخاب کنید. این کار شما را به بخش My Activity برمیگرداند. در اینجا باید آیکن منو (سه نقطهی عمودی) را که در سمت بالای راست صفحه قرار دارد انتخاب کنید.
روی گزینهی Delete activity by کلیک کنید و از منوی آبشاری گزینهی All Time را برگزینید تا کل سوابق مربوط به وب و اپلیکیشنها پاک شوند. همچنین این امکان وجود دارد که سوابق مربوط به یک دورهی مشخص را با استفاده از گزینههای دیگر این منو حذف کنید.
استفاده از پوسته ها
وردپرس به شما این قابلیت رو می دهد که پوسته هایی به صورت دینامیک بسازید و متعلق به ها استفاده کنید. این شغل با به کارگیری تگ های پوسته سپریدن می پذیرد.
تگ های پوسته
وردپرس به زبان PHP تألیف شده است ولی شما برای ساخت پوسته برای فروشگاه اینترنتی وردپرس نیازی به یادگیری زبان PHP ندارید و کافیست در مکان های لازم از تگ های پوسته ها استفاده کنید ( جهت مشاهده این تگ ها به این آدرس بروید) .
ویرایش گر پوسته
شما قادر خواهید بود یکراست از درون پنل مدیریتی وردپرس فایل های پوسته خودتان را ویرایش کنید.
پوسته های فراوان
وردپرس دارای بیش از ۶ هزار پوسته است و این یعنی برطرف کردن تمام اشخاص با هر سلیقه ای. برای تماشا و دانلود پوسته های فارسی شده به این آدرس مراجعه کنید.
افزونه ها
وردپرس دارای صدها افزونه است که این افزونه ها به شما این پسندیدن را می دهند که هر قابلیتی که نیاز دارید را فقط با چند مرحله ساده به وردپرس اضافه کنید. بطور نمونه شما بوسیله این افزونه ها قادر خواهید بود براحتی اقدام به ساخت فوتوبلاگ – پادکست – نگارخانه – فروشگاه و … کنید. برای مشاهده و دانلود افزونه های فارسی شده به این آدرس مراجعه کنید.
ساخت محتوا
رمز عبور برای مطالب
شما می توانید براحتی برای مطالب و صفحات خویش رمز عبور قرار دهید. بدین صورت بازدیدکنندگان فقط در چهره وارد کردن رمز درست قادر به مشاهده مطالب خواهند بود.
نام لاتین
شما با به کارگیری این قابلیت قادر خواهید بود که آدرس لینک مطالب و صفحات خویش را تعیین کنید. این قابلیت یک قابلیت رویایی برای کاربران فارسی زبان می باشد.
فرستادن مطلب برای آینده
شما توانا هستید مطلبی را امروز بنویسید و با تنظیم کردن آن کاری کنید که وردپرس بطور اتوماتیک آن مطلب را در تاریخ و ساعت مشخص شده بدست شما به سایت بفرستد.
مطالب چند صفحه ای
اگر مطالب شما طولانی هست شما می توانید مطالب خویش را به چند صفحه تقسیم کنید لغایت دیگر کاربران شما احتیاج به بالا و ذیل بردن صفحه نباشند.
بارگذاری فایل و تصاویر
شما بصورت سر راست در سرنوشت نوشتن مطالب در وردپرس قادر هستید فایل ها و عکس ها مورد بیچارگی خویش را بصورت مستقیم بارگذاری ( آپلود ) کرده و فقط با یک کلیک آنرا تو مطلب خود تهیه کنید.
دسته بندی مطالب
شما توانا هستید برای یک مطلب بی نهایت بخش بندی و سوژه تعیین کنید. وانگهی می توانید برای موضوعات پایین گردآور و برای پایین مجموعه ها نیز پایین گردآور و لغایت واپسین،انجام تعریف کنید .
شکلک ها
وردپرس بصورت خودکار کاراکترهایی مشابه ":)" را تبدیل به شکلک ها می کند.
ذخیره بصورت پیش نویس
خیلی از موافق ممکن هست شما مطلبی را نصف کاره بنویسید. در وردپرس توانا هستید این مطالب را که هنوز آمادگی درج در سایت و یا وبلاگ را ندارند بصورت قبل نویس ذخیره کنید لغایت در موعد مورد نیاز آنها را منتشر کنید.
پیش نمایش
شما می توانید همواره پیش نمایش مطالب تألیف شده را حتی بر روی وبلاگ خود تماشا کنید. جالب هست نه ؟
ابزارهای تارنگار نویسی
وردپرس با اغلب نرم افزارهای وبلاگ نویسی منسجم هست. بوسیله این نرم ابزارها شما قادر هستید بدون بیچارگی به مراجعه و حتی در حالت آفلاین مطالب را بنویسید و در هنگام آنلاین شدن آنها را در تارنگار منتشر کنید. از نمونه این برنامه ها می شه به برنامه Windows Live Writer اشاره کرد.
ارسال مطلب بوسیله ایمیل
شما قادر هستید وبلاگ خود را با ایمیل بروز کنید.
ستون کناری
شما می توانید براحتی آب خوردن ستون کناری وبلاگتان را تغییر دهید. کافیه گزینه های باره نیاز را با موس کشیده و در جای مناسب خلاص کنید. به همین سادگی … به همین خوشمزگی …
بایگانی و جستجو
بایگانی
وردپرس بصورت خودکار مطالب شما رو بر حسب مقادیری تقسیم بندی می کند. شما قادر هستید بخش بندی هایی زمانی بر حسب روز – هفته – ماه و سال داشته باشید.از دیگر دسته بندی ها می شه به بخش بندی موضوعاتی و دسته بندی برحسب نویسنده اشاره کرد.
جستجو
وردپرس حائز یک موتور جستجوی توکار برای مطالب شما هست که کاربران بوسیله این جستجو می توانند در مطالب شما جستجو کنند. این سرنوشت با نصب یک پلاگین می تونه زیاد دقیق تر بشه .
بحث و نظرات
ساخت یک انجمن
وردپرس ابزاری برای ساخت یک شبکه اجتماعی نیست ولی با دارا بودن قابلیت هایی چون انعکاس – pingbacks و نظرها می تونه پیوستگی نکوداشتن بین شما با خوانندگان و سایر تارنگار نویسان ایجاد کند.
اجازه برای تگ های html
همه اهریمن نیستند! وردپرس به کاربران پروانه استفاده از تعداد نحدودی از تگ های html را در سرنوشت نظرها می دهد بطوری که این تگ ها هیچ گونه سخت امنیتی ای برای شما به وجود نمی آورند.
مدیریت
شما در وردپرس می تونید مدیریت زیاد دقیقی بر روی نظرها و انعکاس ها داشته باشید. شما می تونید مدیریت کنید:
تمام نظرات رو پیش از نمایش در وبلاگ
نظراتی حاوی کلماتی مشخص
نظرات رسول شده از یک آی پی خاص
نظراتی با بیش از یک شمار مشخص لینک
همچنین در ساحل این گزینه ها یک ضد هرزنامه زیاد نیرومند نیز در وردپرس وجود دارد.
اطلاع رسانی
شما می تونید وردپرس را جوری تنظیم کنید که در چهره ارسال یک نظر جدید و یا پیمان اخذ یک عقیده در قسمت مدیریت به شما ایمیل بزنه.
با سیاستگذاری جسورانهی موزیلا علیه اقدامات تبلیغاتی وب، مرورگر فایرفاکس بهزودی ردیابهای وب و تبلیغات را بهصورت پیشفرض بلاک خواهد کرد. این سیاست که در چند ماه آینده در یک مجموعه از بهروزرسانیها پیادهسازی خواهد شد، یکی از جسورانهترین اقدامات برای حفظ حریم خصوصی کاربر است. بر اساس جدیدترین بیانیهی موزیلا:
حتی کارشناسان وب هم بهسختی میتوانند عملکرد ردیابی روی اینترنت را توصیف کنند. بعضی از آثار منفی ردیابی کنترلنشده برای مثال تبلیغات ترسناک و افت بازدهی وب بهراحتی قابل کشف هستند. بااینحال بسیاری از آسیبهای ناشی از جمعآوری کنترلنشدهی دادهها کاملا برای کاربرها و حتی کارشناسها مبهم هستند و از طریق افشای اطلاعات بهتدریج آشکار میشوند.
به نقل از Mozilla، ردیابهای وب در آینده بهصورت پیشفرض غیرفعال میشوند و کاربرهای فایرفاکس با یک مجموعه از کنترلها میتوانند اطلاعات دلخواه خود را با وبسایتها به اشتراک بگذارند. هدف موزیلا علاوهبر حفظ حریم خصوصی کاربر، راهی برای بهبود عملکرد جستجوی وب است؛ زیرا ردیابهای وب مزاحم مرور وب میشوند و زمان بارگذاری را افزایش میدهند. این شرکت به بررسی Ghostery (افزونهی امنیتی مرورگر برای فایرفاکس و کروم) از ماه می امسال اشاره کرد. طبق این بررسی بیش از ۵۰ درصد از زمان بارگذاری صفحات وب صرف بارگذاری ردیابهای شخص ثالث میشود که برای دنبال کردن کاربرها در سراسر وب، جمعآوری دادهها و دستکاری دادهها برایتبلیغات طراحی شدهاند.
رویکرد موزیلا سه مرحله دارد. ماه آینده به بررسی آثار مسدود کردن ردیابهایی میپردازد که باعث کند شدن عملکرد صفحه میشوند و در صورت موفقیت و بهبود عملکرد بلاک، چنین صفحاتی را به ویژگی پیشفرض Firefox 63 تبدیل میکند. همچنین کوکیها را حذف کرده و امکان دسترسی محتوای ردیابی شخص ثالث را به حافظه نمیدهد. فایرفاکس تست این ویژگی را در ماه سپتامبر قبل از پیادهسازی Firefox 65 برای کاربران نسخهی بتا انجام میدهد. هر دو ویژگی در دسترس کاربران Firefox Nightly قرار دارند، فایرفاکس نایتلی یک کانال پیش انتشاری عمومی از مرورگر فایرفاکس است که برای امکانات و قابلیتهای جدید در نظر گرفته شده است.
سومین رویکرد موزیلا، مسدود کردن قابلیتهای جدیدتر مثل اثر انگشت است که کشف آنها دشوارتر است؛ در ردیابی اثر انگشت نوع دستگاه کاربر بدون اطلاع یا حتی موافقت او کشف میشود و کدهایی استخراج میشوند که از توان اضافی کامپیوتر برای تولید مخفیانهی ارز دیجیتالی استفاده میکنند.
البته این اولین بار نیست که موزیلا مقابل صنعت تبلیغات وب ایستاده است. این شرکت تبلیغات pop up یا منویی کنار صفحه را در اولین نسخهی فایرفاکس در سال ۲۰۰۴ حذف کرد. در طول سالهای متمادی فایرفاکس به پیادهسازی قابلیتهایی پرداخته است که برای بهبود حریم خصوصی کاربر و کاهش زیانهای وب باز طراحی شدهاند؛ برای مثال میتواند به بلاک عمدهی تبلیغات و ردیابهای تبلیغاتی در حالت مرور خصوصی (private browsing) اشاره کرد که در سال ۲۰۱۵ آغاز شد. موزیلا بهدنبال رسوایی حریم خصوصی کمبریج آنالیتیکا در سال جاری ابزاری را برای توقف ردیابی رفتارهای آنلاین کاربران توسط فیسبوک منتشر کرد. در همان ماه امکان کنترل هشدارهای آزاردهندهی وب را به کاربران داد. طبق جدیدترین بیانیهی موزیلا:
بعضی سایتها در ازای ارسال محتوا، دادههای کاربر را دریافت میکنند، اما حالا باید از کاربران درخواست کنند؛ این تغییر مثبتی بود تا افراد از ارزش مبادلهی دادهها آگاه شوند. مسدود کردن تبلیغات pop up در نسخهی اصلی فایرفاکس در سال ۲۰۰۴ اقدام صحیحی بود؛ نه به این دلیل که رضایت کاربران فایرفاکس را افزایش میداد؛ بلکه پلتفرمهای تبلیغاتی را وادار میکرد بیشتر به کاربران خود اهمیت بدهند. امیدواریم در سال ۲۰۱۸ تلاشهایمان برای تقویت کاربران تأثیر مشابهی داشته باشد.