قالب های فارسی وردپرس 6

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 6

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

آلفابت؛ نگاهی به جسورانه‌ترین و ترسناک‌ترین تصمیم گوگل

لری پیج

در طول دو روز گذشته تقریبا تمام رسانه‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی در مورد گوگل و تصمیم جسورانه‌اش صحبت می‌کنند. گوگل بزرگ‌ترین تغییر ساختاری تاریخش را انجام داده است. رهبران گوگل از یک شرکت مادر به نام «آلفابت» صحبت می‌کنند. آلفابت مجموعه‌ای از شرکت‌های مختلف خواهد بود و از این به بعد، گوگل تنها یکی از این زیرمجموعه‌هاست. این ایده‌ی جاه‌طلبانه، غیرمعمول و البته ترسناک گوگل، بازخوردهای زیادی داشته. گوگل با «آلفابت» چه در سر دارد؟ بحث مالی مطرح است یا قدرت‌نمایی برای رقبا؟ یک چیز واضح است: گوگل دیگر نمی‌خواهد فقط گوگل باشد.

‌‌‌  ‌‌

طلوع یک امپراتوری جدید

داستان از این قرار است که روز دوشنبه «لری پیج» از یک تغییر ساختاری عظیم در شرکتش خبر داد. از این به بعد «ساندار پیچای» مدیر عامل گوگل است؛ «لری پیچ» و «سرگی برین» دو بنیان‌گذار گوگل هم به شرکت مادر و تازه‌تاسیس «آلفابت» (Alphabet) خواهند رفت. این دو نفر به عنوان مدیر عامل و رییس هیات مدیره‌ی آلفابت، بر گوگل و مجموعه‌ای رنگارنگ از شرکت‌های دیگر مدیریت خواهند کرد. در بازار بورس هم Alphabet Inc جای Google Inc را به‌عنوان شرکت سهامی عام خواهد گرفت. پروژه‌هایی مثل «کالیکو» (Calico)، «وینگ» (Wing)، «نست» (Nest) و «فایبر» (Fiber) و همچنین بازوهای سرمایه‌گذاری گوگل یعنی «ونچرز» (Ventures) و «کپیتال» (Capital) هر یک با یک مدیر عامل مستقل زیر چتر آلفابت فعالیت خواهند کرد.

آلفابت

اعلام تغییر ساختار گوگل و معرفی آلفابت توسط لری پیج

شرکت مادر «آلفابت» کاری به بازار محصولات مصرفی ندارد؛ در عوض هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آلفابت وظیفه‎ی ‌توسعه‌ی برند خود را بر عهده خواهند داشت. موتور جستجوی گوگل، بخش تبلیغات موبایل و دسکتاپ، «مپس»، «گوگل پلی استور»، «یوتیوب» و «اندروید» همگی گوش‌به‌فرمان «ساندار پیچای» و تحت عنوان شرکت گوگل، نقش یک زیرمجموعه‌ی کلیدی را در ساختار آلفابت بازی خواهد کرد.

ساندار پیچای

ساندار پیچای؛ مدیر عامل جدید گوگل

در سطحی‌ترین حالت ممکن، کل ماجرا فقط یک تغییر نام ساده است. هسته‌ی اصلی کسب‌و‌کار مجموعه‌ی آلفابت همچنان بر اساس تبلیغات و کانال‌های پول‌ساز فعلی خواهد بود. اما ماجرا باید پیچیده‌تر از یک تغییر نام باشد. رهبران گوگل با این تقسیم‌بندی‌های جدید چه چیزی عایدشان می‌شود؟

‌‌  ‌‌

آرام کردن سرمایه‌گذاران عصبانی

در مواجهه با سوال «چرا آلفابت؟»، چند پاسخ منطقی می‌تواند وجود داشته باشد. «راسل برندوم» (Russell Brandom) نویسنده‌ی سایت TheVerge در یافتن چرایی این تصمیم گوگل، موضوع را کاملا به‌صورت اقتصادی تحلیل می‌کند. از دید او گوگل با این کار، خیال سرما‌یه‌گذاران را آسوده کرد.

چگونه ترافیک وب‌سایت را افزایش دهیم

حتما تا به حال سخت روی وبلاگتان کار کرده‌اید و اکنون پرماسیدن استحکام می‌کنید. حال موعد آن واصله که در ارتباط با دریافت شدامد به طور جدی توجه داشته باشید. ما در این نوشتار پنج مرحله ساده به شما معرفی می‌کنیم تا شما با اطاعت از آن بتوانید شدامد وبلاگتان را افزایش دهید!

1. برای محتوای خود استراتژی داشته باشید
اگر می‌خواهید شدامد وبلاگتان را افزایش دهید، بهترین کاری که می‌توانید سپریدن دهید برپایی محتوای بهتر است. احتمالاً شما این را قبلا هم شنیده باشید – عبارت “محتوا سلطان است” همانند نقل و نبات کل جا گفته می‌شود. ولی برپایی “محتوای بهتر” تنها در ارتباط با کیفیت نیست. این معنی را نیز دارد که باید در باره محتوای خود استراتژی و بازاریابی داشته باشید.

استراتژی محتوا

موفق‎ترین گونه محتوا، محتوایی است که به یک دربایستن ویژه استجابت می‌دهد. به مخاطب خود و آنچه که دوست دارد فکر کنید. این روزها تمام محتواها در گرد از این دو دسته پیمان می‌گیرند: سرگرم کننده و تفریحی یا سودمند و آموزنده. یکی از آنها را برگزیدن کنید و احتمالا شروع نکویی برایتان خواهد بود.

اگر به ایده دربایستن دارید، وب‌سایت کورا(Quora) را چک کنید و ببینید در حوزه موضوع صنعت شما چه سوالات مرتبطی پرسیده می‌شود. از افزار Buzzsumo بهره‌گیری کنید و ببینید دیگران درباره حوزه شما چه چیزهایی نوشته‌اند، سپس چیزی حتی بهتر بسازید. یا از یکی از این هشت فرآوری کننده موضوع برای تارنگار بهره‌گیری کنید.

مقاله مرتبط: مبانی برپایی لینک داخلی – Internal Link (و شیوه صحیح سپریدن این کار)
وقتی به سراغ سخیف محتوا می‌روید، به آمارگرفتن شوکه کننده، اینفوگرافیک‌ها و ویدئوهای غنی داستانی توجه داشته باشید. چیزهایی برپایی کنید که مردم به لینک زدن و اشتراک گذاری آن گرایش داشته باشند.

برای تارنگار خویش محتوای دائم سبز برپایی کنید
سعی کنید مطمئن شوید که سرنوشت عمده محتوای شما همیشه سبز است. محتوای دائم سبز نوعی درونمایه است که می‌تواند همواره در وب طالب داشته باشد و در هیچ زمانی از بعید بیرون نشود. برای مثال، پستی که در ارتباط با نامزدهای جایزه اسکار سال جاری نوشته شده بعد از چند ماه منقضی می‌شود. پستی که درباره برترین فیلم‌های کلاسیک نوشته شده سال‌ها بازدید کننده خواهد داشت و این همان چیزی است که آن را در دایره محتوای همش سبز قرار می‌دهد.

مهارت ایجاد تیترهای جذاب
شما به عنوان یک وبلاگ‌نویس، باید همیشه این اطمینان را پیدا کنید که تیترهای شما عالی هستند. عنوان شما همان چیزی است که بازدید کنندگان را به سایت شما کشانده و علاقه او را جلب می‌کند.

حتی برخی اظهار می‌کنند که تیتر شما مهمتر از پست راستین شما است! اگر شما محتوای بسیار احسان داشته باشید که پشت یک عنوان نامناسب نهان شده، خیلی زود به افول خواهد رسید. ظاهر کل چیز است و همانطور که شما با لباس منزل در انجمن عروسی کمپانی نمی‌کنید، برای ارتقای پست‌های تارنگار خویش نمی‌توانید به عناوین بی‌زرق و برق تکیه کنید.

از اینکه از عناوین متفاوت استفاده کنید نترسید. پست خود را چندین بار با عناوین مختلف به اشتراک بگذارید و ببینید کدام یک بازخورد بهتری دارد.

یک خبرنامه ایجاد کنید لغایت بهترین پست‌های وبلاگ شما را در رویت قرار دهد
ارتقاء باید تقسیم بزرگی از استراتژی محتوای شما باشد، به این ترتیب پست‌هایی که سخت برای وبلاگتان ایجاد کردید همان ترافیکی را گرفتن خواهند کرد که شما خواهان آن هستید.

مقاله مرتبط: راهنمای کامل استفاده از سرویس خبرنامه MailChimp در وردپرس
یک روش ساده و تند برای هدایت شدامد اغلب به وب‌سایت شما، گرداوری ایمیل برای خبرنامه سایت شما است. وقتی شما این گرداوری را انجام دهید می‎توانید به چهره هفتگی یا ماهانه ایمیل‌هایی در بر گیرنده بهترین پست‌هایتان را برای آنها ارسال کنید و بازدید کننده‌هایی که از پیش با سایت شما آشنا هستند را به سایت خویش بازگردانید. از آنجا که این کاربران با وبلاگ شما دانستن راحتی می‌کنند، این شایستن هم هستی دارد که در بازدید آینده خود از سایت شما کمی اغلب در آن به کاوش بپردازند. کسی چه می‌داند چه چیزهایی پیدا خواهند کرد؟

2. از کلمات کلیدی نترسید
اگر به راستی می‌خواهید ترافیکی در بازه زمانی طولانی را به تارنگار خود بکشانید، کلمات کلیدی و سئو باید جزئی از استراتژی شما باشند. امروزه وقتی شما به کسان چیزی را با نام سئو پیشنهاد می‌کنید عصبی می‌شوند اما به خاطر داشته باشید که بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر زمانی خوب است که به واقعیت اعمال شود. در این صورت حتی بهتر از خوب برایتان نتیجه خواهد عدل می‌توان گفت نتیجه فوق‌العاده‌ای خواهد داشت! شما ترافیک باره نظرتان را از گوگل گرفتن می‌کنید و کاربران اطلاعات و پاسخ‌هایی که در وب جستجو می‌کنند را می‌یابند.

پس به کارتان ادامه دهید، پشت بام بایستید و فریاد بزنید “من به کلمات کلیدی اهمیت می‌دهم!” به خودت افتخار کن اخ من.

نکته مهمی که در ارتباط با سئو باید به خاطر داشته باشید این است که همه چیزهای خوب از میانه روی برخوردارند.

آیا باید از واژه ها کلیدی در متن خود کاربرد کنید؟ بله!

آیا باید محتوایتان را از کلمات کلیدی و کوئری‌های جستجو پر کنید؟ نه.

آیا وقتی در ارتباط با یک موضوع ویژه می‌نویسید باید به پست‌های مرتبط وبلاگ‌های دیگر لینک بزنید؟ بله!

آیا باید آنقدر از لینک کاربرد کنید که در تمام خطوط محتوا رنگ آبی لینک به چشم بخورد؟ نه.

آیا باید اجازه دهیم کلمات کلیدی روی طرح کلی پست شما تاثیر گذاشته و به مفهوم پست شما کمک کند؟ بله!

آیا باید واژه ها کلیدی و ربات‌های جستجو را نسبت به تجربه کاربر در اولویت پیمان دهید؟ نه!

گوگل روزانه به میلیاردها جستجو استجابت می‌دهد. به ما اعتماد کنید، شما پیمان است از واژه ها کلیدی استفاده کنید لغایت قسمت بسیار کوچکی از این رقم را به سمت وبلاگ خویش هدایت کنید (تکه کوچکی از این پای بزرگ را متعلق به خود کنید).

افزایش شدامد وبلاگ

امروزه که بیش از هر سررسید دیگری سایت و تبلیغات آنلاین هستی دارد، همه در حال رقابت برای محبوب‌ترین کلیدواژه‌ها هستند، شما چگونه در این چشم وهمچشمی عمل می‌کنید؟ بله، با کلمات کلیدی بلند!

مقاله مرتبط: 9 مورد از بهترین پلاگین ها و ابزارهای وب برای سئو که باید از آنها بهره‌گیری کنید
چرا کلیدواژه‌های بلند برای تارنگار نویسان اهمیت دارند؟
کلمات کلیدی بلند، عبارات جستجویی هستند که از سه کلمه یا اغلب برپایی شده‌اند. منظور پیمان دادن این واژه ها کلیدی بلند آسان‌تر (و وقتی کلام از PPC به وسط می‌آید ارزان‌تر) است زیرا برای این عبارات رقابت کمتری وجود دارد. در واقع منظور پیمان دادن واژه ها کلیدی بلند تنها بخت شما برای دریافت یک جایگاه خوب در صفحه نتایج گوگل – SERP است.

به عنوان مثال، چنانچه کسب و کار شما داشتن یک فروشگاه غذای تندرست باشد، شاید همنشین داشته باشید برای عبارت کلیدی “غذای سالم” رتبه گوگل خویش را بالا ببرید. شانس شما در مورد این عبارت می‌تواند زیاد یا مختصر باشد – عبارت “غذای سالم” یک عبارت نسبتا رقابتی است. با این حال اگر به جای آن روی عباراتی همانند “برنامه‌های غذایی سالم” یا “غذاهای تندرست مقرون به صرفه” تمرکز کنید شانس شما برای رتبه دریافت برای این عبارات طولانی به مقدار چشمگیری بیشتر است.

سئو برای وبلاگ‌نویسان: پیدا کردن کلیدواژه‌های بلند
چطور می‌توان چنین کلمات کلیدی بلند و خوبی پیدا کرد؟ با گوگل شروع کنید. نخست یک عبارت را تایپ کنید و ببینید پیشنهادهای اتوماتیک گوگل چه مواردی هستند. از پیشنهاداتی که کشف کردید یادداشت بردارید. افزایش بازدید در گوگل  سایتسپس چند باره از آن عبارات را در گوگل جستجو کرده و پس از بارگذاری نتایج به پایین صفحه بروید و پیشنهادات جستجوی مرتبط را یادداشت کنید (این عبارات را در آخر صفحه پیدا می‌کنید).

افزایش بازدید کننده سایتسپس تمام عبارات بلندی که با آن برخورد داشته‌اید را در Google Keyword Planner پیمان دهید.

ببینید کدام عبارات بیشترین شدامد را دارد (همچنین به پیشنهادات سایر عبارات کلیدی در گوگل هم نگاهی بیندازید) و مواردی که حجم جستجوی بالا و چشم وهمچشمی پایینی دارند را مشخص کنید.

روش‌های افزایش شمار بازدید کننده سایت

این عبارات بلند برای شما حکم طلا را دارند! کوشش کنید برای آن عبارات کلیدی محتوا ایجاد کنید.

پلاگین‌های سئوی وردپرس برای تارنگار نویسان
چندین پلاگین خوب سئو برای وردپرس وجود دارد که طراحی شده‌اند لغایت در مورد سئو به وبلاگ نویسان کمک کنند. این پلاگین‌ها به سادگی تنظیمات URL شما را سپریدن می‌دهند، به شما کمک می‌کنند الی توضیحات متای مناسبی در نظر بگیرید، نقشه‌های سایت را راه‌اندازی می‌کنند و در هدایت دیگر جزئیات فنی سئو که شدنی است به طور طبیعی برای وبلاگ نویسان قبل نیاید به شما کمک می‌کنند.

دو باره دوست داشتنی این پلاگین‌ها عبارتند از:

WordPress SEO by Yoast
All in One SEO Pack
3. گروه‌های مناسب را پیدا کنید: آشیانه مخاطبانتان را شکار کنید
وقتی پای ارتقای تارنگار شما به میانی می‌آید، باید در ارتباط با جایی که وقتتان را در آن صرف می‌کنید راهبرد داشته باشید. با اینکه حضور شما در طیف وسیعی از شبکه‌های اجتماعی پیشه احسان است، به سرعت متوجه خواهید شد که در همه سایت‌های اجتماعی نمی‌توانید عملکرد نکوداشتن داشته باشید.

جا پایتان را استوار کنید و ببینید کدام شبکه‌های اجتماعی برای شما بهتر هستند.

مقاله مرتبط: عبارت “محتوا سلطان است” بزرگترین اسطوره در سئو است
همانطور که اگر بخواهید یک مرغ ماهیخوار را ببینید باید به کنار دریا بروید، برای هدایت ترافیک به سوی وبلاگتان نیز باید به جایی بروید که مخاطبان شما آنجا هستند. محل مخاطبان خود را پیدا کنید. شناخت مخاطبان نیز برای ساخت لینک‌های ارجاعی نیرومند از وب‌سایت‌ها پیوسته یک اصل مهم است.

افزایش ترافیک سایت

برای اینکه ببینید چه وب‌سایت‌هایی بیشترین ترافیک مرجوعی را برایتان برپایی می‌کند از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. فروم‌ها و سایت‌هایی که بیننده باره نظرتان متعلق به بازدید می‌کند را بیابید و در آن فعال شوید. در صورت لزوم در کامنت‌های تارنگار یا لینک‌های پست و بحث‌ها کمپانی کنید. این کار بزرگی است – نباید به عنوان اسپمی شناخته شوید. شما باید به عنوان یک عضو ارزشمند از اجتماعی که چیزهای شایسته را به اشتراک می‌گذارند شناخته شوید. اگر کسی در ارتباط با زمانبندی برنامه وعده‎های غذایی تندرست برای هر هفته به مشاوره احتیاج دارد، ادامه بدهید و منابع خود را به آنها پرتو دهید! اگر آنها در بحث‌ها با شوخی و شوخی با هم به اختلاف می‌پردازند احتمالا می‌توانید با آنها همراهی کنید.

وقتی مخاطب خود را یافتید وارد میدان شوید
وقتی شبکه اصلی را کشف کردید، آن را کانون تمرکز خود پیمان دهید. نیل پاتل اشاره می‌کند که سایت Upworthy علاوه بر استفاده از عناوین کنجکاوی-برانگیز و محتوای احساسی، تعداد کلیدهای به اشتراک گذاری مطلب را روی صفحه را نیز محدود می‌کند.

وجود گزینه‌های بیش از حد جهت به اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه های احتماعی مایه می‌شود کاربران تحت اختناق پیمان بگیرند. ممکن است اندیشه کنید وجود انتخاب‌های بیشتر بهتر است اما پژوهش ها پرتو داده که اکثر افراد ترجیح می‌دهند به جای صدها گزینه، انتخاب‌های کمی وجود داشته باشد.

وب‌سایت Upworthy تنها دو دکمه به اشتراک گذاری دارد – فیس‌بوک و توییتر. گزینه‌های به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی را به سایت‌هایی اندک کنید که بیشترین بهره را می‌توانید از آنها ببرید.

افزایش شدامد ورودی وب‌سایت

ترافیک اکثریت برای وبلاگتان می‌خواهید؟ کافی است درخواست کنید
گاه به دست آوردن چیزی که می‌خواهید با یک تقاضا ساده براورده می‌شود. در تحقیقی که توسط Social Bakers صورت گرفت دریافتند کاربرانی که از فالوورهای خود می‌خواهند پست‌هایشان را روی توییتر “ری‌توییت” کنند، به طور متوسط به ازای هر توییت 73.48 ری‌توییت اخذ می‌کنند. کسانی که برای ری‌توییت درخواست نمی‌کنند فقط 2.09 ری‌توییت گرفتن می‌کنند.

اگر می‌خواهید ملت محتوای شما را به اشتراک بگذارند، از آنها بخواهید این کار را اتمام دهند!

این سوژه در ارتباط با تمامی فراخوان‌ها راستگو است. با اینکه شدنی است مقصود شما واضح به عقیده برسد، تکرار آن عمل برای بازدید کنندگان بردباری فرمانبرداری از آن را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

4. برای سرعت و موبایل، سایت خویش را بهینه کنید
بازدید کنندگان شما برای بارگزاری سایت زیاد صبر نمی‌کنند. اگر صفحه شما به سرعت بالا نیاید آنها دکمه مراجعت را خواهند فشرد و به گزینه بعدی در لیست گوگل (به رقبای شما) راز می‌زنند.

مقاله مرتبط: طراحی سایت واکنشگرا – Responsive web design چیست و چرا اهمیت دارد؟
آیا می‌خواهید سرعت سایت خود را بررسی کنید؟ مشکلی نیست! Google’s Page Speed Insights tool به شما نمره سرعت می‌دهد، وانگهی نکاتی را به شما می‌گوید که می‌تواند به افزایش سرعت سایت شما کمک کند. در ضمن مقاله جامع ما را در باره درمان عملکرد و افزایش سرعت وردپرس را از دست ندهید.

افزایش سرعت سایت

به همین ترتیب، کاربران نوین کم و بیش به 3 ساعت در روز را با تبلت‌ها یا موبایل‌هایشان صرف می‌کنند. سازگار کردن تارنگار با موبایل و دیگر دیوایس‌ها بایسته است، آن را جدی بگیرید.

5. با دیگران به احسان رفتار کنید
داشتن رفتار خوب در دنیای آنلاین تاثیر زیادی دارد. اگر شما به دنبال ایجاد شدامد برای وبلاگ هستید باید رابطه احسان با سایر وبلاگ نویسان حرفه خویش به هم بزنید. برخی مواقع حتی با دشمنان خویش یک گروه ساختن خواهید عدل صحیح همانند بازی تاج و تخت(Game of Thrones).

در وبلاگ‌های دیگر کامنت بگذارید و در اجتماعات متنوع فعال باشید. با رویداد نگاران مهم صنعت خویش مصاحبه کنید یا در پست “بهترین … ” (برای نمونه 10 وبلاگ برتر در پینترست) سایر تارنگار نویسان را بگنجانید. وقتی شما از یک وبلاگ‌نویس در پست‌های خود نقل قول می‌آورید یا درباه‌اش مطلبی می‌نویسید، آنها را در یک توییت تگ کرده و اجازه بدهید آنها از این جستار آگاه شوند. این شایستن هستی دارد که وبلاگ نویس بیان شده پستی که در آن از او یاد شده را ری‌توییت کرده و به اشتراک بگذارد، در نتیجه به اشتراک گذاری و شدامد بیشتری دریافت خواهید کرد.

هک تلگرام؛ از وسوسه تا واقعیت

تلگرام این محبوب‌ترین پیام‌رسان ایرانیان با توجه به محدودیت‌های موجود برای رقیبانش، هر روز بر گستره‌ی نفوذش می‌افزاید. این گستردگی، به‌ سانِ بازار داغی است برای سودجویان؛ چه آن‌ها که در پی شایعه‌پراکنی‌اند چه افرادی که دنبال سود مادی می‌گردند. مدتی است در نبود اطلاع‌رسانی کافی، برخی سایت‌ها نرم‌افزارهایی را تحت عنوان «هک تلگرام» به فروش گذاشته‌اند و با تبلیغات وسوسه‌انگیز و البته به کمک قیمت‌گذاری پایین، کاربران را به تهیه‌ی آن‌ها مجاب می‌کنند. در این نوشتار بر آن شدیم این مساله را بررسی کنیم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

‌‌‌‌‌          ‌‌‌‌‌

تلگرام چقدر امن است؟

امنیت در فضای مجازی امری کاملا نسبی است. پاسخ به این سوال بسته به هویت حقیقی و به‌ویژه حقوقی سوال‌کننده متفاوت است. نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام از پروتکل رمز‌گذاری اختصاصی خودش به نام MTProto استفاده می‌کند که در اصل کار دو برادر موسس تلگرام، نیکلای و پاول دورف است.

telegram

ظاهرا پشت تیم امنیتی این پیام‌رسان، متخصصانی با مدارج بالا در ریاضیات و الگوریتم هستند که پیوسته روی امنیت تلگرام کار می‌کنند. هرچند باید توجه داشت که رمزگذاری، تخصصی کاملا جدا است و لزوما هر ریاضی‌دانی رمزنگار خوبی نیست. اپلیکیشن تلگرام دو روش پیام‌رسانی در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. یکی شیوه‌ی عادی ارسال پیام و دیگری استفاده از گزینه‌ای به نام Secret Chat یا گپِ امن. در مورد اولی حد امنیت، تفاوت چندانی با دیگر پیام‌رسان‌ها ندارد ولی گزینه‌ی دوم (که البته محدودیت‌هایی هم به همراه دارد) از آن‌جا که پیام‌ها را توامان در مبدا و مقصد رمزگذاری می‌کند حتما امنیت بیش‌تری دارد. برای استفاده از قابلیت گپ امن، کافی‌ست به منوی اصلی تلگرام رفته و گزینه‌ی New Secret Chat‌ را انتخاب کنید.

اما دیگر پیام‌رسان‌های بزرگ مانند اسکایپ، بی‌بی‌ام و واتس‌اپ هم رمزگذاری دو‌طرفه را ارایه می‌دهند و شاید از این منظر نتوان برتری خاصی برای تلگرام قایل شد؛ اگرچه بسیاری معتقدند از آن‌جا که این نرم‌افزارها متعلق به شرکت‌های بزرگ و چندملیتی هستند به احتمال زیاد «درِ پشتی» (Backdoor) برای نهادهای امنیتی لحاظ می‌کنند؛ ولی تلگرام با توجه به این که شرکت بسیار کوچکی است و به‌جز برخی کشورهای در حال توسعه، کاربر چندانی ندارد احتمال ارایه کردن اطلاعات کاربران به دیگر نهادها یا در نظر گرفتن راه نفوذ عمدی در آن کم‌تر است.

روش‌های تلگرام برای جلوگیری از نفوذ

جدا از بحث‌های پرحاشیه‌ی بالا، اپلیکیشن تلگرام مثل دیگر اپلیکیشن‌های از این دست، چند راه تامین امنیت در اختیار کاربرانش گذاشته که با استفاده از همه‌ی آ‌ن‌ها بعید است درصورتی‌که یک «کاربر عادی» بوده و اطلاعات درخوری نداشته باشید تحت حمله هکری قرار بگیرید؛ نخستین سد اتصال به تلگرام شما، همان کد ۵ رقمی‌ای است که از این شرکت برای‌تان ارسال می‌شود. حتما می‌دانید هر بار که تلگرام را در دستگاهی برای اولین بار نصب می‌کنید بعد از وارد کردن شماره تلفن‌تان یک کد تایید هویت برای شما فرستاده می‌شود.

شاید و فقط شاید اگر یک کاربر بسیار بی‌اطلاع باشید ممکن است کسی بتواند به طریقی این کد را از شما بگیرد و به حساب تلگرام‌تان وارد شود؛ در غیر این صورت اگر کمی احتیاط به خرج بدهید و پیام‌های افراد ناشناس و لینک‌های احتمالی‌ای را که برای‌تان فرستاده می‌شود پاک کنید احتمال قربانی‌شدن شما بسیار کم می‌شود.

هک تلگرام

سد دوم و مهم دیگر تایید دو مر‌حله‌ای هویت شما است. در این شیوه‌ی تایید هویت همان‌طور که از نامش هم بر می‌آید یک مرحله‌ی دیگر برای بازتایید هویت صاحب حساب لحاظ می‌شود؛ در مورد ایمیل‌ها به این صورت است که شما اول رمز ایمیل را وارد می‌کنید بعد بسته به روشی که برای مرحله‌ی دوم انتخاب کرده‌اید مورد دیگری از شما درخواست می‌شود. فرضا اگر تایید مرحله دوم را منوط به ارسال کدی از طریق پیامک کرده باشید باید منتظر شوید تا سرویس‌دهنده ایمیل آن را برای شما پیامک کند تا کد ارسالی را در قسمت تعیین‌شده وارد کنید.

امنیت-تلگرام

تایید دو مرحله‌ای در تلگرام درست عکس این حالت است؛ یعنی تلگرام در مرحله‌ی نخست کد را برای شما می‌فرستند؛ سپس در صورت فعال بودن گزینه‌ی تایید دو مرحله‌ای، از شما خواسته می‌شود که کدی را که پیش‌تر به عنوان رمز ورود در نظر گرفته‌اید وارد کنید. برای دست‌رسی به این قسمت باید در «تنظیمات» (Settings) به دنبال «حریم خصوصی و امنیت» (Privacy and Security) بگردید و از داخل آن گزینه «تایید دو مرحله‌ای» (Two-Step Verification) را فعال کنید.

آیا با لحاظ کردن همه‌ی موارد امنیتی اصولا تلگرام امکان هک شدن دارد؟

اگر بخواهیم به‌طور فنی به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم بله. ولی این هک کردن به کوتاهی و سادگی جواب مثبت ما نیست. نفوذ به تلگرام و در کل همه‌ی پیام‌رسان‌ها کار ساده‌ای نیست هرچند بعضی از پس‌اش بر می‌آیند. مساله این است که چرا این افراد باید شما را هدف قرار بدهند؟ چه منفعتی عاید آن‌ها می‌شود. این‌جا است که بر می‌گردیم به سوالی که ابتدای متن پرسیدیم و این‌که آیا تلگرام امن است؟ خیلی ساده باید گفت اگر شما به هر دلیلی نیاز دارید مطمئن شوید که به‌هیچ‌وجه ارتباطات شما رمزگشایی نمی‌شود اصولا باید بلااستثنا قید استفاده از تمام پیام‌رسان‌های مشهور را بزنید؛ خواه تلگرام، خواه هر پیام‌رسان به‌اصطلاح «امن» دیگر. البته بعید است کسی که چنین نیازی دارد احتیاجی به خواندن مقاله حاضر داشته باشد. بنابراین به شما اطمینان می‌دهیم درصورتی‌که خودتان چیزی را لو ندهید کسی نمی‌تواند به حساب تلگرام شما دست‌درازی کند.

پرداخت همراه؛ گذشته، حال و آینده

روند پرداخت‌ها از طریق موبایل، در بسترهای مختلف به‌سرعت در حال رشد است. این روند از چه زمانی شروع شد و با رشد آن چه تغییری در راه است؟ در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال ۲۰۱۶ حدود ۴٫۸ میلیارد نفر در کل دنیا به استفاده از تلفن همراه روی آورند. گزارشی که به‌تازگی منتشر شده نشان می‌دهد در سال گذشته‌ی میلادی ۳۹ درصد کاربران آمریکایی تلفن همراه، حداقل یک پرداخت را با موبایل انجام داده‌اند. این عدد در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۴ درصد بوده است و می‌تواند در سال ۲۰۱۷ به ۷۰ درصد برسد. با توجه به این رشد غیرعادی و البته لحاظ نفوذ تلفن همراه در بین مردم، انتظار می‌رود که صنعت پرداخت سیار و استارتاپ‌های وابسته به آن هم با توجه به تقاضای کاربران، رشد چشمگیری داشته باشد. اما این صنعت در حال حاضر چقدر بزرگ است و باید چه انتظاری از گسترش ابعاد آن در آینده داشته باشیم؟

تاریخچه‌ی پرداخت همراه

در تمام تاریخ، انسان از روش‌های پرداخت مختلفی برای به‌دست آوردن مایحتاج‌اش استفاده کرده است. از مبادله‌ی کالا‌به‌کالای احشام، پوست حیوانات و غلات، تا جایگزین‌شدن طلا، سکه‌های فلزی، اسکناس و سایر اوراق بهادار، کارت‌های شارژ، کارت‌های اعتباری و نهایتا سیستم‌های پرداخت الکترونیکی. در روند تکامل همه‌ی این روش‌ها ما آدم‌ها سعی کرده‌ایم راحتی و معامله‌ی ساده را مدنظر قرار دهیم تا روشی بهتر را به کار ببندیم. این تغییرات در طول زمان اعمال شد و نهایتا در اوایل قرن بیستم، کارت‌های شارژ ارایه شدند. با اینکه اولین بار «ادوارد بلامی» (Edward Bellamy) در سال ۱۸۸۷ به چنین چیزی اشاره کرده بود، اما اولین کارت شارژ در سال ۱۹۲۱ به مشتریان «وسترن یونیون» عرضه شد. مدت کوتاهی پس از آن، بسیاری از مراکز اقتصادی و حتی خدماتی، اقدام به عرضه‌ی کارت‌های شارژ به مشتریان‌شان کردند که نیاز آن‌ها به مراجعه‌ی مکرر به شعبه‌ی اصلی بانک‌شان، مرتفع شود.

در سال ۱۹۵۰ اولین نشانه‌هایی که می‌شود در کارت‌های اعتباری امروزی پیدا کرد، به وجود آمد.

ماجرا در سال ۱۹۵۰ شکل جدی‌تری به خود گرفت و در سال ۱۹۵۸ اولین کارت اعتباری مدرن با نام BankAmericard عرضه شد که بعدها در ۱۹۷۷ به Visa تغییر نام داد. از آن زمان به بعد، تکنولوژی به‌سرعت در ارایه‌ی خدمات پرداخت بهینه و سریع به کار گرفته شد و در اواخر دهه‌ی ۷۰ تا میانه دهه‌ی ۸۰، سیستم «ویدیوتکس» (Videotex) (سیستمی مشابه تله‌تکست که ارتباط دوطرفه در آن فراهم بود) برای ارتباطات به بسترها اضافه شد. سپس در ۱۹۹۴ سیستم بانکداری و پرداخت آنلاین ایجاد شد و Mobile Web Payment یا WAP در ۱۹۹۷ به ثمر نشست. و حالا هم در موج خروشان اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی هستیم.

تاریخ پرداخت همراه

با در نظر گرفتن موارد یاد‌شده، در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین اتفاقات در حوزه‌ی پرداخت الکترونیک که ما را به نقطه‌ی فعلی در قرن ۲۱ رسانده‌اند، اشاره می‌کنیم:

 ‌‌‌‌      ‌

۱۹۸۳: «دیوید چاوم» (David Chaum) یک رمزنگار آمریکایی، کار روی یک پول دیجیتال را شروع کرد که به اختراع فرمولی برای ایجاد الگوریتم RSA منجر شد که هنوز هم در رمزنگاری وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شروعی برای «ارز رمزپایه» (cryptocurrency) بود.

۱۹۹۴: در این سال اولین پرداخت آنلاین بابت یک پیتزای پپرونی و قارچ از پیتزا هات (Pizza Hut) انجام شد. البته ادعاهای زیادی به عنوان ‘اولین’ در این خصوص وجود دارد که مورد یاد شده مهم‌ترین آن‌هاست.

۱۹۹۸: سایت PayPal در این سال تاسیس شد.

۱۹۹۹: در این سال به لطف اریکسون و «تلنور موبیل» (Telnor Mobil)، امکان استفاده از تلفن‌های همراه به عنوان بلیت سینما به وجود آمد.

۲۰۰۳: در این سال، ۹۵ میلیون کاربر تلفن همراه در کل دنیا، پرداخت‌شان را با تلفن همراه‌ انجام دادند.

۲۰۰۷: آیفون و سیستم عامل اندروید در این سال معرفی و عرضه شدند.

۲۰۰۸: «بیت‌کوین» (Bitcoin) اختراع شد.

۲۰۱۱: گوگل، Google Wallet را ارایه کرد.

۲۰۱۴: در این سال Apple Pay معرفی شد و یک سال پس از آن Android Pay و Samsung Pay هم معرفی و عرضه شدند.

۲۰۲۰: پیش‌بینی می‌شود ۹۰ درصد از کاربران تلفن هوشمند حداقل یک پرداخت موبایلی را تا این سال انجام داده باشند. انتظار می‌رود حجم مبادلات انجام شده با این روش در سال ۲۰۱۷ به ۶۰ میلیارد دلار برسد.

‌‌‌‌       ‌

انواع پرداخت‌های همراه

یک روش، پرداخت از طریق درگاه سایت‌های فروش آنلاین است که در آن‌ها مشتری از طریق مرورگر، سایت را باز کرده، کالاها یا خدماتی را انتخاب می‌کند و پس از تکمیل سفارش، پرداخت را انجام می‌دهد. در این پرداخت مشتری با کمک رمزش پرداخت را به انجام می‌رساند. برای توضیح نوع دیگر، می‌توان به یک مثال عملی مثل خرید از طریق اپلیکیشن موبایلی جایی مثل استارباکس اشاره کرد؛ اما پرداخت نهایی را می‌توان از طریق سرویسی مثل PayPal انجام داد که اطلاعات به‌صورت غیرمستقیم و از با واسطه‌ی PayPal انجام می‌شوند. نمونه‌هایی مثل Venmo هم هستند که پرداخت‌ها از طریق آن‌ها به‌صورت نقطه‌به‌نقطه از طریق ابزار کاربر انجام می‌شوند. بد نیست بدانید تنها از طریق Venmo در ژانویه‌ی سال جاری میلادی بیش از یک میلیارد دلار پول جابجا شده است. اما استفاده از BLE یا ‌Bluetooth Low Energy هم روشی دیگر است که پرداخت‌ها می‌تواند با کمک آن هم انجام شود. PayPal با کمک تکنولوژی iBeacon از این روش برای امنیت بیشتر حساب‌های کاربرانش بهره می‌برد.

payement

سرانجام، تکنولوژی NFC یا Near Field Communication با ورود به ابزارهای کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات به‌صورت مستقیم منتقل و پرداخت‌ها به‌سرعت انجام شود. از این تکنولوژی در Android Pay ،Apple Pay و Samsung Pay پشتیبانی می‌شود. اغلب فروشندگان از تکنولوژی‌های BLE و NFC و از طریق فرستنده‌ها و برچسب‌های NFC برای اتصال به موبایل‌ها استفاده می‌کنند. با کمک بلوتوث، ارتباط با ابزار کاربران در فواصلی دورتر در محیط ممکن خواهد بود و به‌این‌ترتیب مشتریان می‌توانند تخفیف‌ها و کوپن‌های تخفیفی را که از طرف فروشگاه برای‌شان ارسال می‌شود دریافت کنند. اما در NFC، تنها برای ارتباطات یک‌به‌یک و فوری استفاده می‌شود و فاصله‌ی کمتری برای انجام عملیات لازم است.

انقلابی در سیستم‌های پرداخت همراه

پرداخت‌های همراه به‌سرعت در حال تحول هستند. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در این صنعت، به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته‌، به مشتریان و کسب‌وکارها خدمات و سرویس‌هایی رقابتی ارایه می‌دهند که روال پرداخت‌ها را با کمک تلفن‌های همراه‌شان با راحتی بیشتری انجام دهند. برای مثال گوگل اخیرا از اپلیکیشن Hands Free رونمایی کرد. در این اپلیکیشن مثل اغلب اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی، از بلوتوث یا وای‌فای استفاده می‌شود. جز اینکه با کمک این اپلیکیشن شما می‌توانید بدون خارج کردن موبایل از کیف یا جیب‌تان، پرداخت را انجام دهید. گوگل در این اپلیکیشن با شناسایی الگوی راه‌رفتن و حرکت بدن شما، شناسایی‌تان می‌کند و احراز هویت برای نهایی‌کردن پرداخت، از این طریق انجام می‌شود. همزمان، موسسات بانکی بزرگ دنیا مثل JPMorgan Chase ،Bank of America ،Wells Fargo & Co و U.S Bancorp، در سرمایه‌گذاری‌ای مشترک که clearXchange نام‌گذاری شده، به مشتریان یکدیگر اجازه می‌دهند پرداخت‌ها بین زیرمجموعه‌های این موسسات، بلادرنگ و به‌‌صورت سیار اعمال شود. به‌علاوه، آزمایشاتی در گوگل در حال انجام است که نتیجه‌ی آن‌ها بر سرعت، راحتی و امنیت پرداخت‌های همراه و موبایلی در آینده‌ی نزدیک تاثیر خواهد گذاشت.

اپل، گوگل و سامسونگ در زمینه‌ی پرداخت همراه تازه در اول راه هستند. شرکت‌هایی به‌طور تخصصی در حال عرضه‌ی بسترهای پرداخت موبایلی خودشان هستند.

زمانی که از «پرداخت» به عنوان یک قابلیت جانبی نام برده می‌شود، اپل، اندروید و سامسونگ چندان هم جای پای محکمی ندارند. در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در عرصه‌ی تکنولوژی، در حال عرضه‌ی بسترهای پرداخت موبایلی خودشان هستند. در آینده‌ی نه‌چندان دور باید منتظر ورود گجت‌های پوشیدنی به این عرصه باشیم.

گجت

تصور نکنید پرداخت‌های موبایلی تنها به تلفن هوشمند یا تبلت شما محدود می‌شوند. انتظار می‌رود امکان انجام پرداخت‌ها از طریق ابزارهای پوشیدنی مثل دستبندها یا ژاکت‌های هوشمند در آینده‌ی نزدیک، عملی شود. بلومبرگ پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۱۹ ارزش تراکنش‌هایی که به‌صورت مستقیم از طریق روش‌های پرداخت با تلفن هوشمند انجام شده‌اند به رقم ۲۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم در سال ۲۰۱۵ تنها ۸٫۷ میلیارد دلار بود؛ این به معنی ورود فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و حتی بانک‌ها به عرصه‌ی رقابت با Apple Pay و Android Pay است. به نظر می‌رسد ورود رقبای بیشتر در این حوزه، بهبود روش‌ها و سرعت بیشتر انجام تراکنش‌ها را با کمک ابزارهای متنوع‌تر در برخواهد داشت.

مایکل دل؛ از دانشکده‌ی پزشکی تا خلق برند DELL

بیوگرافی مایکل دل

والدینش آرزو داشتند پزشک شود ولی او عاشق فناوری بود و هم‌زمان از داد و ستد لذت می‌برد. سر آخر هم این علایق او بودند که مسیر زندگی‌اش را تعیین کردند. در ادامه با دیجی‌کالا مگ و زندگی‌نامه‌ی«مایکل دل» (Michael Dell) همراه باشید.

    ‌     ‌  ‌‌‌

«مایکل سائول دل» (Michael Saul Dell) متولد شهر هیوستون در ایالت تگزاس آمریکا است. پدرش ارتودنتیست موفقی بود و مادرش هم دلال سهام بود هم به شرکت‌های مختلف مشاوره‌ی مالی می‌داد. مایکل از اوان کودکی به تجارت علاقه داشت و گاه و بی‌گاه این موضوع در رفتارهای او بروز می‌کرد. کمی که بزرگ‌تر شد در اوج شکوفایی دستگاه‌های الکترونیک، مسحور رایانه‌ها شد. گویی استعداد و علاقه دست در دست «زمانه و مکان مناسب» داده بودند تا آینده‌ی درخشانی برای مایکلِ جوان رقم زده شود.

مایکل دل

تشنه‌ی ورود به بازار بود و درس‌ومشق مدرسه را مانعی سر راه خود می‌دید. به همین خاطر در هشت سالگی در آزمون مدرک معادل دبیرستان (GED) شرکت کرد تا دیپلم را به‌صورت جهشی بگیرد. در نوجوانی کارهای مختلفی می‌کرد، پول در می‌آورد و پس‌انداز می‌کرد. کمی بعد با راهنمایی مادرش اندوخته‌ی خود را در بورس و فلزات گران‌بها سرمایه‌گذاری کرد. درعین‌حال هم‌چنان مشتاقانه جدیدترین ابزارهای الکترونیک را دنبال می‌کرد و بیش‌تر و بیش‌تر به آن‌ها علاقه نشان می‌داد.

1

در ۱۵ سالگی یکی از اولین رایانه‌های اپل را خرید؛ ولی نه برای استفاده‌ی عادی؛ می‌خواست ببیند داخل آن چیست و چه‌طور سر هم شده؛ پس با پیچ‌گوشتی به جانش افتاد. در مدرسه کاری برای خودش دست‌و‌پا کرد؛ او سرویسی برای تحویل روزنامه درست کرد، مردم را آبونه می‌کرد و به آن‌ها روزنامه تحویل می‌داد. از همین طریق ظرف یک سال، ۱۸ هزار دلار عایدش شد. با این پول برای خودش هم یک رایانه‌ی جدید خرید هم یک ماشین BMW. طولی نکشید که کسب‌و‌کار بزرگ‌تری راه انداخت.

والدینش واقعا دوست داشتند در دانشگاه، پزشکی بخواند، اما غافل از این‌که او از هر فرصتی برای خریدوفروش استفاده می‌کند. مایکل خوابگاهش در دانشگاه تگزاس را به دیسکت‌فروشی تبدیل کرده بود. در آن دوران هر کس که یک رایانه‌ی شخصی می‌خواست باید آن را از خرده‌فروش‌ها تهیه می‌کرد؛ همه‌ی مشخصات دستگاه‌‌ها هم همانی بود که سازنده در اختیار مصرف‌کننده می‌گذاشت و امکان تغییر در آن نبود. اگر کسی می‌خواست مثلا دستگاهی با رم بیش‌تر یا فضای ذخیره‌سازی بالاتر بگیرد ناچار بود اول آن را بخرد بعدا هر کاری خواست رویش انجام دهد.

4

مایکل فکری به ذهنش رسید. او رایانه‌هایی را که در انبار فروشگاه‌ها مانده بودند و کسی سراغ‌شان نمی‌رفت، به قیمت مناسب می‌خرید؛ بعد خودش رم و هارد آن‌ها را ارتقا می‌داد و نهایتا ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان‌تر از قیمت مغازه‌ها (با مشخصات جدید) می‌فروخت. دل کسب‌و‌کارش را با آورده‌ی ۱۰۰۰ دلار در ایالت تگزاس ثبت و شروع به فعالیت رسمی کرد.

با کمی تبلیغات، کلی مشتری روانه‌ی دفتر/خوابگاهش در دانشگاه شد؛ به‌طوری که دیگر پشت‌سر هم سفارش می‌گرفت. چند ماه بعد، از خوابگاه درآمد و یک آپارتمان بزرگ اجاره کرد تا بتواند در آن‌جا خودش رایانه‌ها را از اول سر هم کند؛ این‌طوری قیمت تمام‌شده خیلی کم می‌شد و راحت‌تر می‌توانست با فروشندگان باسابقه رقابت کند.

12

علی‌رغم قولی که به پدر و مادرش در مورد رها کردن تجارت و ادامه‌ی تحصیل داده بود آخر سر مجبور شد لاپوشانی را کنار بگذارد. اما برای گفتن این خبر موقع خوبی را انتخاب کرد، وقتی‌که کسب‌و‌کارش به‌حدی رونق گرفته بود که ماهانه ۸۰ هزار دلار فروش داشت. به نظرش دیگر وقت ترک تحصیل بود تا تمام‌وقت روی تجارت متمرکز شود. او اولین شرکت رایانه‌ای را تاسیس کرد که رایانه‌های شخصی را از طریق سفارش تلفنی و متناسب با خواست مشتری تحویل می‌داد و بعد از فروش، خدمات پشتیبانی فنی را به‌رایگان ارایه می‌کرد.