قالب های فارسی وردپرس 6

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 6

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

دولت روسیه به شرکت های ارائه دهنده VPN اولتیماتوم داد

سازمان نظارت بر مخابرات، اینترنت و رسانه های جمعی روسیه که به Roskomnadzor هم معروف است و وظیفه کنترل و محدودسازی محتوای اینترنتی را در این کشور بر عهده دارد، به تازگی نامه ای را به 10 شرکت معروف ارائه دهنده خدمات VPN ارسال کرده و دو گزینه را پیش روی آنها قرار داده است: یا سایت های غیر مجاز را فیلتر می کنید یا سرویس شما را قطع خواهیم کرد. بدین ترتیب شرکت های فوق در دوراهی سختی قرار گرفته اند.

سالهاست که دولت روسیه به تدریج دسترسی مردم به اینترنت را محدود می کند. در این کشور پایگاه داده ای از محتوای غیر مجاز وجود دارد و موتورهای جستجو یا ISP ها به واسطه قوانین سفت و سخت، موظفند این سایت ها یا سرویس ها را مسدود نمایند. وی پی ان ها یا دیگر ابزارهای تغییر IP مانند Tor تنها راه کاربران برای عبور از فیلتر و دسترسی به این محتوا هستند.

حدود دو سال قبل ولادیمیر پوتین قانونی را به امضا رساند و به Roskomnadzor اجازه داد ارائه دهندگان VPN را هم در صورت تخطی از قوانین به فهرست سرویس های غیر مجاز اضافه کند. تهدید دولت روسیه کاملاً جدیست، چون تمامی شرکت های ارائه دهنده اینترنت (ISP) از قوانین پیروی می کنند و نهایتاً دسترسی کاربران به سرورهای VPN قطع خواهد شد. پس از تصویب قانون فوق، شرکت های ارائه دهنده VPN کمی احساس خطر کردند اما حالا Roskomnadzor مستقیماً وارد عمل شده است.

بین ده شرکت مخاطب دولت روسیه تنها یکی از آن یعنی کسپرسکی بومی است و بقیه خارج از روسیه به ثبت رسیده اند. یکی از آنها یعنی TorGuard تمامی سرورهایش در روسیه را خاموش کرده و فرار را بر قرار ترجیح داده است. دیگری یعنی VyprVPN هم رسماً اعلام کرده از قوانین Roskomnadzor تبعیت نمی کند و تلاش دارد تا ارائه خدمات به کاربران روسی را ادامه دهد.

هنوز مشخص نیست سرانجام دیگر شرکت های ارائه دهنده VPN و مهم تر از آن، وضعیت دسترسی به اینترنت و گردش آزاد اطلاعات در روسیه چه خواهد شد، اما با خبرهایی که از رزمایش قطع اینترنت روسیه به گوش می رسد، نمی توان آینده روشنی را متصور شد.

ست مدیریتی هدایایی کارآمد برای مدیران در عرصه‌ تبلیغات

سوندار پیچای از اکتبر ۲۰۱۵ مدیر عامل اجرایی گوگل است. یک مهندس هندی‌تبار که حالا یکی از بزرگترین مجموعه‌های فناوری اطلاعات در جهان زیر دست اوست. او در این مدت گوگل را به دستاوردهای بزرگی رسانده است. اما چندین شکست هم در کارنامه‌اش دارد. نرم‌افزار Alo گوگل یکی از این شکست‌ها بود. اما آیا با این شکست می‌توان گفت که او مدیر ناموفقی است؟

حالا یک سوال از شما داریم: آیا شما مدیر موفقی هستید؟

مدیران موفق معمولا کسانی هستند که می‌دانند چه تصمیماتی را در چه زمانی و با چه هدفی می‌گیرند. گاهی تصمیمات‌شان به بار می‌نشیند و نتیجه‌ی خوبی دارد و گاهی هم این تصمیمات با مشکل مواجه می‌شوند. بله، مدیران موفق قرار نیست همیشه کار درست را انجام بدهند و تصمیمات درست و صددرصد سودآور بگیرند. گاهی باید شکست را تجربه کنید تا ایده‌هایی قدرتمند‌تر از آن کسب کنید.

دوست داریم به شما ست مدیریتی را پیشنهاد کنیم، ست مدیریتی تبلیغاتی؛ شاید فکر کنید که این ست مدیریتی چه ربطی به گوگل و سوندار پیچای و مدیر موفق دارد؟ صبر داشته باشید. به آنجا هم می‌رسیم.

ست مدیریتی تبلیغاتی یا قانون جذب؟

تا حالا اسم قانون جذب به گوش شما خورده؟ قانون جذب یک اندیشه‌ی نوین است که به شما می‌گوید اگر همیشه افکار مثبت داشته باشید تجربه‌هایی مثبت را در زندگی تجربه می‌کنید و اگر به چیزهای منفی فکر کنید زندگی شما هم روالی منفی به خود خواهد گرفت.

می‌دانید چیست؟ من اعتقاد دارم که این قانون حقیقت ندارد، هیچوقت یک اصل قطعی و معین وجود ندارد. اما این چه ربطی به ست مدیریتی تبلیغاتی دارد؟ 

لبخندی زدم و گفتم چرا این جمله را انتخاب کردید؟ گفت ما یک شرکت تبلیغاتی هستیم و معمولا با مدیر مجموعه‌های مختلف در ارتباط هستیم. دوست دارم به آن‌ها بگویم که قرار نیست با مثبت فکر کردن، انرژی مثبت دریافت کنید و کسب و کار شما رونق پیدا کند. باید وارد بازار کار شوید، مطالعه کنید، بجنگید و تجربه کسب کنید. گاهی شکست بخورید و از آن درس بگیرید. اگر بخواهید مطابق قانون جذب فکر کنید و جلو بروید مسلما در نیمه‌ی راه انبوهی از مشکلات روی سر شما آوار می‌شوند.

ست مدیریتی تبلیغاتی

او گفت: من دوست دارم مدیران و کسب و کارهایی که به ما مراجعه می‌کنند به جای قانون جذب، جنگیدن برای رسیدن به آرزوها و اهدافشان را تجربه کنند. بجنگند و مشکلات خودشان را حل کنند. حتی گاهی لازم است منفی فکر کنند و بدبین باشند. این یک حقیقت است.

من حرف‌های او را تحسین کردم و از این همه احساس مسئولیتی که نسبت به مشتریانش داشت واقعا شگفت‌زده شدم. چون خودم هم اعتقاد داشتم قانون جذب حقیقت ندارد اما حالا یک چیز دیگر هم یاد گرفته‌ام: باید بجنگم.

این خاطره‌ای بود که ست مدیریتی را به قانون جذب ربط می‌داد. حالا ست مدیریتی چه ربطی به مدیر گوگل دارد؟

ست مدیریتی شامل چه مواردی است؟

آیا مدیر اجرایی گوگل ست مدیریتی را برای کارکنانش در نظر گرفته است؟ یا این ست مدیریتی را به مشتریان و شرکت‌های همکارش هدیه داده است؟ نمی‌دانیم. تنها چیزی که می‌دانیم این است که او مدیر موفقی است چون تصمیمات درست زیادی گرفته است و از تصمیمات اشتباهش هم تجربه‌های زیادی کسب کرده‌ است.

ست مدیریتی معمولا شامل موارد زیر است:

  • سررسید
  • خودکار
  • خودنویس
  • جاکلیدی
  • جاکارتی
  • ساعت مچی
  • کیف مدارک

Share

کسب و کارهای نوپا عموما در اوایل شغل خویش با دشواری ها مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و نمی‌توانند برای تبلیغات و پیدا کردن مشتری چندان هزینه‌های زیادی بپردازند و همه می‌دانید که شروع شغل چقدر در میزان رشد یک کسب و کار کارساز است. از این جهت بسیاری از کسب و کارها مجبور می‌شوند هزینه‌هایی را برای چاپ بنر و بیلبورد یا تبلیغات اینترنتی بپردازند.هدیه تبلیغاتی  یک گذرگاه حل آسان احتمالا همه‌ی ما بر تاثیر گسترده‌ی هدایا تبلیغاتی بر ذهنیت مشتریان و مخاطبان واقف هستیم و می‌دانیم که چگونه می‌توان از کارایی این هدایای تبلیغاتی بر مشتریان بهره‌گیری کرد. بعد چاره چیست؟


پیشنهاد ما به شما هدایای تبلیغاتی ارزان می‌باشد. اما هدایای تبلیغاتی ارزان اصولا به چه چیزهایی گفته می‌شود و  چرا خرید آن یک فرصت استثنایی برای پرداخت هزینه‌ی ناچیز و کارایی اغلب می‌باشد؟ قبل از آن به بعضی از مشکلات و مصائبی که کسب و کارهای حقیر و نوپا با آن دست به گریبان هستند اشاره خواهیم کرد.


مشکلات کسب و کارهای کوچک

همانطور که ذکر شد، کسب و کارهای حقیر در ابتدای تکاپو خویش عموما با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و مدیریت صحیح آن به گونه ای که بتوان نتیجه‌ای منطقی و به صرفه از آن گرفت قدری دشوار و پیچیده است.


در حال حاضر روش‌های تبلیغاتی مختلفی که بتوانند شما را به مخاطبین پرتو دهند بسیار زیادند و مهم‌ترین آن سئو می‌باشد اما همانطور که می‌دانید این شغل مدت زیادی درازا می‌کشد لغایت نتیجه‌بخش باشد از این رو بسیاری از کسب و کارها در ابتدای پیشه علاوه بر سئو به تعقیب راهکارهای دیگری هم می‌گردند. اما مشکل کار کجاست؟


هزینه‌ها اصلی‌ترین دشوار کسب و کارهای جدید هستند و اگر در همان ابتدای پیشه مبلغ زیادی را برای ترغیب مشتریان هزینه کنند چه بسا نتوانند به اولویت‌های سایر خود چندان هزینه ای تزریق کنند.


لیوان تبلیغاتی ارزان


از طرف دیگر روش‌های تبلیغاتی بسیار زیادند و نمی‌توان خوب تصمیم‌گیری کرد که کدام شیوه تاثیر اکثریت دارد. از این رو گزینش یک طریق و سرمایه‌گذاری بر روی آن احتمالاً موفقیت آمیز نباشد و بسته به هدف و پیش‌بینی شما عمل نکند، در این صورت مایه زیان و خسارت شما می‌شود.


چرا هدایای تبلیغاتی ارزان برای کسب و کارهای نوپا، بهتر از شیوه‌های تبلیغاتی دیگر است؟

همه‌ی ما  نزدیک  با تاثیری که هدایای تبلیغاتی بر ذهنیت و نگرش مخاطبین نسبت به سوداگری مدنظر دارند آشنا هستیم و می‌دانیم چه مکانیزمی برای نفوذ به ذهن مخاطب برای ترغیب به خرید محصولات یا استفاده از خدمات ما دارند. ولی در حال آماده می‌خواهیم در مورد هدایای تبلیغاتی ارزان صحبت کنیم؟


شما به عنوان یک کارآفرین ممکن است چنین سناریویی را برای شروع و راه‌اندازی سوداگری خویش داشته باشید.


گردآوری و تدوین اهداف و عملکردها

جذب سرمایه

راه‌اندازی تیم و هزینه‌هایی برای جا و فضا و ابزارهای لازم

کسب مجوزهای مربوطه

هزینه‌های راه‌اندازی سایت و برنامه‌نویسی و مواردی از این دست

جذب سرمایه گذار و پشتیبانی مالی

شروع به برپایی سرویس یا محصولات

شروع فرایند تبلیغات

اما یک نکته که در تمام این مراحل به چشم می‌آید این است که شما در اکثر مواقع باید هزینه‌های زیادی را صرف کنید الی بتوانید نتیجه ی احسان از آن بگیرید برآیند اینکه برای تقسیم تبلیغات شدنی است با مشکل مقابل شوید.


در اینجا اهمیت هدایای تبلیغاتی مشخص می‌شوند شما با خرید هدایای تبلیغاتی ارزان که هزینه‌ی زیادی هم برای شما نخواهند داشت از یک روش آزمایش شده و مطمئن برای جذب مخاطبین کاربرد می‌کنید.


هدایای تبلیغاتی ارزان به معنای کیفیت کم آن نیستند بلکه به این معناست که کارایی آن نسبت به سایر هدایای گران‌قیمت اندکی کمتر است و یا رواج اقلیت در جامعه دارند. پس ارزان بودن هدیه را به معنای کیفیت بد آن تعبیر نکنید.


اجازه بدهید یک یادبود از کسب و کاری کوچک برای شما تعریف کنم:


هدایای تبلیغاتی و شیرینی ایجاد یک کسب و کار کوچک

داستان به دو سنه پیش برمی‌گردد که ما در دفتر صدرا نشسته بودیم که شماری جوان پرانرژی و خندان وارد دفتر شدند و به سمت قسمت سفارش محصولات رفتند.


من که کارهایم را تمام کرده بودم نیز به سمت آن‌ها رفتم و چون با جوان‌ها رابطه‌ی نکوداشتن دارم با‌ آن‌ها دستی گرم دادم  و احوالپرسی کردم و پرسیدم برای چه کاری به اینجا آمدید؟


یکی از آن‌ها که به نظر می‌رسید سنش از بقیه اغلب بود گفت: ما یک تیم ساخت بازی‌های رومیزی هستیم، با آن آشنایی دارید؟ ما با به کارگیری ابزارهای ساده و در دسترس بازی‌های جالب نوآوری می‌کنیم و کوشش می‌کنیم به نحوی آن‌ها را بفروشیم ولی در حال حاضر در شروع شغل هستیم و نمی‌توانیم هزینه‌های زیادی برای تبلیغات بدهیم و احد از رفقا ما هدایای تبلیغاتی صدرا را پیشنهاد کرد و ما تصمیم گرفتیم سری به اینجا بزنیم و ببینیم آیا می‌توانیم روش جالبی برای تبلیغات پیدا کنیم؟


بهتر است این نوشتار را بخوانید: تاثیر بی نظیر هدایای تبلیغاتی بر کمپین های بازاریابی


هدایای تبلیغاتی ارزان


من اندکی اندیشه کردم و گفتم یعنی هدایای تبلیغاتی ارزان می‌خواهید؟ چندی درنگ کردند و گفتند منظورمان جنس بی‌کیفیت و به قول سرشناس بنجل نیست و نمی‌خواهیم همین ابتدای کار بزنیم توی ذوق مخاطبمان، رهنمود بهتری ندارید؟


من خندیدم و گفتم: نه منظورم جنس بی‌کیفیت نبود صرفا محصولاتی هستند که بها آنان ارزان است و می‌توانم نمونه‌‌ی آن ها را نیز به شما نشانه دهم.


تعدادی مگنت، جاموبایلی و خودکار پلاستیکی تبلیغاتی به به اتفاق لیست قیمت‌ به‌ آن‌ها پرتو دادم و به آن‌ها گفتم پیمان است نام سوداگری شما نیز روی آن‌ها درج شود و مخاطبین می‌توانند از این طریق شما را به راحتی بشناسند.


یکی از دوستانشان که لباس زردرنگ پوشیده بود گفت: می‌توانیم برای هر قسمت از کارهایی که اتمام می‌دهیم یک دسته ویژه خودکار یا مگنت تبلیغاتی تعبیه نماییم و آن‌ها را در آن پیمان دهیم الی آن‌هایی که بازی‌های ما را می‌خرند غافلگیر شوند. گرد از آن‌ها گفت می‌توانیم مگنت را در کارهایمان هم کاربرد نماییم و بازی‌های جالبی بسازیم و دریایی از ایده‌ها را دادند.


من مات و مبهوت ایده‌پردازی‌های این جوانان شده بودم و لذت می‌بردم و سعی کردم با مدیریت صحبت کنم تا بتوانند از نظر مالی چندی به آن‌ها کمک کنند و یا هدایای تبلیغاتی را با بها کمتری در کمر بستن آن‌ها قرار دهد، چرا که مطمئن بودم این جوانان با این ایده‌های خلاقانه قطعا در آینده موفق خواهند بود.


در حال حاضر هر بار که از جلوی فروشگاه آنها رد می‌شوم برای برادرزاده‌ی کوچکم احد از بازی های جدیدی که ساخته‌اند را می‌خرم و مقداری با آن‌ها خوش و بش می‌کنم و از بودن با آن‌ها و دید کامیابی آن‌ها لذت می‌برم. شاید به جرات می‌توانم بگویم گرد از زیباترین خاطرات من در هدایای تبلیغاتی صدرا همین است.

آموزش سئو به زبان ساده

سئو با زبان ساده

سئو به عبارت ساده یعنی بهینه سازی تارنما برای بازدیدکنندگان سایت و موتور های جستجو.


سئو فرایند ساده ای است که فراخوان صبر زیاد,دانش زیاد,صداقت و سادگی می باشد. برای آموزش ساده سئو وردپرس کردن سایت شما نخست باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند. مخاطبان شما چه نیازهایی را می توانند در سایت شما براورده کنند.برای این شغل می توانید خودتان را جای کاربر بگذارید و وانگهی از دوستان و آشنایان خویش کمک بگیرید.


یک سایت سئو شده می تواند همان چیزی را برای کاربر و موتورهای جستجو فراهم کند که واقعا بدنبالش هستند.شما می توانید علاوه بر حاضر کردن محتوای خوب به سوالات و دشواری ها کاربران خویش رسیدگی نمایید.


از اصطلاح سئو به عنوان جادوی سیاه اسم دستگیر شده به خاطر عدم فهم کامل سئو، خیلی از دوستان تصور اشتباه از عمق معنی سئو دارند, آن را فریب دادن موتور جستجو می دانند .


عده ای ساختاره های رتبه بندی را کشف و بر پایه آن عمل میکردند و نتیجه هم می دیدند, اما به محض عوض شدن ساختاره تمام تلاششان بر فنا می رفت .در حالی که به هیچ عنوان چنین نیست و اگر واقعا سئو را درک کنید بسهولت و در دسترس بودن آن مستحضر خواهید شد.زیبایی سئو در این است که با عوض شدن الگوریتم های گوگل مفتوح هم یک سایت سئو شده شدامد بازدید خود را دارد.


 


اهداف سئو

هدف سئو کمک به وب سایتها برای پیدا کردن جایگاه بالاتر و افزایش وابستگی صفحات و کلمات کلیدی وارد شده از سمت کاربر می باشد.نمایش صفحات پیوسته با جستجوی کاربر نشان دهنده این است که کاربر به خواسته خود دریافتی است و اعتبار موتورهای جستجو بالاتر رفته است.

نتایج بهینه سازی سایت به سرعت دیده نمی شود. سئو در دراز مدت مایه افزایش بازدیدکنندگان می شود.طبیعتا برای وب سایتها خیلی سودمند است اگر در نتایج صفحه نخست گوگل بخصوص سه جایگاه نخست گوگل باشند.علاوه بر افزایش بازدید سایت مایه برپایی برند می شود و مایه می شود محصولات سایت نیز فروش بهتری داشته باشند.

مبحث سئو

اکثر شرکتها طراحی سایت خویش را به شرکتهای طراحی سایت می سپارند .


چرا که به تجربه و سلیقه کافی بیچارگی دارد ولی در مورد سئو سایت ما خودمان نیز می توانیم سایتمان را برای موتورهای جستجو آماده کنیم اگر سررسید لازم را برای بروز کردن سایت خود داشته باشیم و با کلمات کلیدی و شیوه گزینش آنها اشنا باشیم و افزار های بهینه سازی سئو را بشناسیم و به شغل ببریم.


نیاز سایت ها به سئو

مبحث سئو

تمام سایتهای بازرگانی و بازرگانی و خدماتی نیازمند سئو هستند. و با شناساندن خود به بازار و جامعه عظیم رقابتی می توانند وارد پهنه عظیمی برای آغاز پیشرفت شوند.93 درصد از سایتهای آنلاین کسب و کار خود را با موتورهای جستجو پیش درآمد می کنند . سرمایه گذاری کردن برای سئو یک امر مهم و ضروری می باشد.جهان امروزه بدست اینترنت هدایت می شود و این فرمایش نشانه دهنده اهمیت بسزای سئو می باشد.


زمان لازم برای سئو سایت

زمان لازم برای سئو کردن سایت را کسی نمی داند و تمام این فرمایش به گوگل پیوستگی دارد. شاید یه مطلب جدید و بروز در سایت شما مایه شود, گوگل شما را بالا بکشاند .علاوه براین اگر بخواهیم بدترین حالت را در عقیده بگیریم موعد تقریبی آن سه ماه الی شش ماه می باشد ولی مواردی هم هستی دارد که دو سه روزه این این اتفاق بیافتد.اساس کار گوگل این است که بین کاربران خود محبوب شناخته شود و برای سبقت گرفتن از سایت رقبا شما باید اخبار بروز و جدید و کاربر پسند را در سایت خویش قرار دهید.

گوگل چه اطلاعاتی ازطریق سرویس جست‌وجو و نقشه از کاربر جمع‌آوری می‌کند؟

گوگل سرویس‌های مفیدی در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما درعوض، اطلاعاتی مهم از آن‌ها جمع‌آوری می‌کند که هزینه‌ای گران برای خدماتی هستند که به‌ظاهر به‌رایگان دراختیار آنان قرار می‌گیرند.

خبرنگاران بدبین در اظهارنظری درباره‌ی گوگل هوم و الکسا می‌گویند:

حتی جورج اورول (نویسنده‌ی کتاب ۱۹۸۴ با داستانی درباره‌ی نظارت همیشگی دولت‌ها بر مردم) تصور نمی‌کرد که ما خودمان برادر بزرگ (نماد نظارت دولت‌ها) را با میل شخصی به خانه‌هایمان بیاوریم.

اظهارنظر آن‌ها تاحدودی درست است؛ اما این نکته را باید متذکر شد تمایل قلبی‌مان برای تبادل راحت اطلاعات شخصی، به دورانی پیش از دستیارهای هوشمند بازمی‌گردد.

تمایل کاربران به ارائه‌ی اطلاعات شخصی در ازای سرویس‌های آنلاین، به ابتدای دهه‌ی ۲۰۰۰ بازمی‌گردد. در آن زمان آن‌ها تصمیم گرفتند در ازای دسترسی به محصولات متنوع گوگل و مشاهده‌یتبلیغات مرتبط بیشتر، داده‌های شخصی خود را دراختیار آن شرکت قرار دهند. امروز، گوگل اطلاعاتی را به بازاریابان طرف قراردادش می‌دهد که با استفاده از آن‌ها، دانشی جامع درباره‌ی کاربران خواهند داشت؛ اطلاعاتی بیش از هر دوربین نظارتی یا میکروفنی که تصور کنید.

هیچ‌گاه به‌اندازه‌ی امروز، فرصت برای نفوذ به اطلاعات شخصی افراد برای بازاریاب‌ها فراهم نبوده است. درحال‌حاضر، در هر ثانیه چهل‌هزار عبارت در گوگل جست‌وجو می‌شود. این آمار در روز به ۳.۵میلیارد و در سال به ۱.۲تریلیون عبارت می‌رسد.

وقتی عبارتی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، درخواست شما به مرکز داده ارسال می‌شود. در آنجا، حدود هزار کامپیوتر باهم کار می‌کنند تا اطلاعات مناسب را دریافت و برایتان ارسال کنند. این فرایند عموما در یک‌پنجم ثانیه رخ می‌دهد. اکثر افراد نمی‌دانند در زمان اجرای این فرایند، فرایندی مرموزتر و سریع‌تر درحال‌وقوع است. به‌بیان‌ساده، با هر فرایند جست‌وجو نوعی فروش و مزایده هم برگزار می‌شود.

Google Search

هر جست‌وجوی اینترنتی، کلمات کلیدی را شامل می‌شود و کلمات کلیدی که در گوگل وارد کردید، محل رقابت تبلیغ‌دهندگان به سرویس هستند. به‌بیان‌دیگر، هر تبلیغ‌دهنده‌ای که محصول مرتبط‌با کلمه‌ی کلیدی شما را عرضه کند، برای دیده‌شدن و کلیک‌شدن روی لینک محصولش در نتایج جست‌وجو رقابت می‌کند.

تبلیغات پیش از بارگذاری صفحه‌ی نتایج جست‌وجو،‌ در بالای آن مرتب می‌شوند

تبلیغات مانند عروسک‌های فیلم داستان اسباب‌بازی که پیش از ورود صاحبشان به اتاق در محل خود مستقر می‌شدند، پیش از بارگذاری صفحه‌ی مخصوص جست‌وجوی کاربر، در محل مخصوص خود جای می‌گیرند. به‌طور میانگین، چهار نتیجه‌ی اول نمایش داده‌شده در نتایج جست‌وجو، تبلیغات پولی هستند. البته، این آمار در زبان‌ها و محل‌های جغرافیایی متفاوت است.

بسیاری از افراد تبلیغ‌بودن نتایج اولیه‌ی گوگل را نمی‌دانند. البته، آن‌ها تنها نیستند و آمارها نشان می‌دهد بیش از ۵۰درصد از افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال متوجه این موضوع نیستند. برای افراد بالای ۳۵ سال، آمار به‌صورت نمایی افزایش پیدا می‌کند. گوگل نیز برای به‌حداکثررساندن آمار تلاش می‌کند و تبلیغات را هرچه‌بیشتر به نتایج واقعی شبیه می‌کند.

google-adwords

وقتی کاربری روی نتیجه‌ی تبلیغاتی در گوگل کلیک می‌کند، اطلاعات به‌سمت یکی از بازاریابان موتور جست‌وجو ارسال می‌شود و برای همیشه در حساب کاربری AdWords او باقی خواهد ماند. به‌هرحال، اطلاعات بسیاری از کاربران را گوگل و خصوصا بخش جست‌وجو ذخیره می‌کنند. البته، این اطلاعات بسته به کاربران مختلف و نوع ارتباط آن‌ها با خدمات گوگل متفاوت است. برخی از این اطلاعات عبارت‌اند از:

  • سن
  • درآمد
  • جنسیت
  • وضعیت والدین
  • وضعیت ارتباطات شخصی
  • تاریخچه‌ی مرور کوتاه‌مدت و بلندمدت
  • دستگاه استفاده‌شده
  • موقعیت فیزیکی
  • سن فرزند
  • وضعیت تحصیلی در مقاطع مختلف
  • مدرک تحصیلی
  • زمان استفاده از خدمات گوگل
  • زبان
  • رخداد ویژه و جدید در زندگی
  • وضعیت مالکیت خانه
  • کلمات دقیق جست‌وجوشده در گوگل
  • محتوا و زمینه‌ی وب‌سایت‌های مرورشده
  • محصولات خریداری‌شده
  • نوع اتصال وای‌فای
  • فاصله تا نزدیک‌ترین برج مخابراتی
  • تاریخچه‌ی نصب اپلیکیشن
  • زمان سپری‌شده در هر اپلیکیشن خاص
  • سیستم‌عامل
  • محتوای ایمیل‌ها
  • زمان سپری‌شده در هر وب‌سایت خاص
  • احتمال نقل‌مکان به خانه‌ی جدید
  • ثابت‌بودن یا متحرک‌بودن

حریم خصوصی

تجمیع اطلاعات کاربران پروفایل کاملی دراختیار تبلیغ‌دهندگان قرار می‌دهد

اطلاعات مذکور ازطریق نویسنده‌ی مقاله‌ی اصلی به‌عنوان یکی از بازاریابان موتور جست‌وجو ارائه می‌شود و طبق ادعای او، این اطلاعات در محیط کاربری AdWords برای آن‌ها دردسترس است. به‌هرحال، تا وقتی از خدمات گوگل استفاده می‌کنیم، پروفایلی اجتماعی از رفتار و عادت‌های ما تشکیل می‌شود. این پروفایل شامل این اطلاعات است:

  • تاریخچه‌ی جست‌وجوی صوتی
  • هر جست‌وجویی که پیش‌ازاین در گوگل انجام شده است
  • هر تبلیغی که مشاهده شده یا روی آن کلیک شده است
  • هر مکانی که در سال گذشته در آن حضور داشته‌اید
  • هر تصویری که ذخیره کرده‌اید
  • هر ایمیلی که ارسال کرده‌اید

تبلیغات فوق هدفمند

در سال ۲۰۱۹، به اوج کارایی بازاریابی موتورهای جست‌وجو، یعنی ارجاع و ارتباط چنددستگاهی خواهیم رسید. با اجرای این فناوری، تبلیغات بدون وقفه کاربر را دنبال خواهند کرد. به‌بیان‌دیگر، نه‌تنها در تمام سرویس‌ها از جست‌وجو تا شبکه‌های اجتماعی و ایمیل، بلکه از دستگاه تا تبلت و کامپیوتر دسکتاپ و تلویزیون هوشمند نیز محل نمایش تبلیغات هوشمند خواهد شد.

سال ۲۰۱۸ و آن‌چه بر داده‌های شخصی کاربران گذشت

سال ۲۰۱۸ سالی بود که به کاربران ثابت کرد نمی‌توانند با اطمینان کامل داده‌های شخصی‌شان را در اختیار دیگران قرار دهند. در این سال از غول‌های بزرگ فناوری گرفته تا دولت‌ها و حتی رستوران‌های زنجیره‌ای درگیر رسوایی‌های مرتبط با داده‌های شخصی کاربران بودند. در بهترین حالت، این شرکت‌ها برای حفظ امنیت داده‌های کاربران از آمادگی کامل برخوردار نبودند؛ در بدترین حالت نیز سازمان‌ها اجازه دادند تا داده‌های کاربران برای اثرگذاری در رویه‌های سیاسی و دموکراتیک استفاده شوند.

وقتی بحث رسوایی‌ها و انتشار داده‌های کاربران می‌شود، تنها نقطه‌ی امید در این سال به «قانون حفاظت از داده‌های عمومی»، که به‌اختصار GDPR نام دارد، مربوط می‌شود. این قانون که می‌توان آن را قانونی پیشرو برشمرد، مورد تصویب اتحادیه‌ی اروپا قرار گرفته و برای آن دسته از کاربرانی که تحت‌تاثیر انتشار غیرقانونی داده‌ها قرار گرفته‌اند حفاظت‌هایی را فراهم می‌کند.

hack keyboard

به‌لطف GDPR، شرکت‌ها اکنون ملزم هستند تا انتشار ناخواسته‌ی داده‌های کاربران را اعلام کنند؛ در غیر این‌صورت، با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهندشد. در عین حال، چنین قوانینی برای آمریکایی‌ها وجود ندارد و این در حالی است که میزان حملات در فضای مجازی رو به افزایش است.

آن‌چه بیشتر مایه‌ی نگرانی می‌شود این است که رسوایی‌های اطلاعاتی که در مقالات از آن‌ها یاد شده و مورد توجه قرار می‌گیرند صرفا به‌مثابه قطره‌ای از دریا هستند و گستره‌ی سوءاستفاده‌های انجام‌شده از داده‌های کاربران طی سال جاری را به‌تصویر نمی‌کشند. به‌گزارش وبسایتDarkReading که در زمینه‌ی اخبار حملات سایبری فعالیت می‌کند، تنها در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸، به‌طور تخمینی ۳٫۶۷۶ مورد تعرض به داده‌های کاربران صورت گرفته است. همین آمار هم ۲۰۱۸ را به رتبه‌ی دوم در رده‌بندی سال‌های پرخطر برای تعرض به داده‌های کاربران می‌رساند؛ در عین حال، آماری که برای انتهای سال گزارش می‌شوند یا علائمی از بهبود را نشان خواهند داد، یا اینکه از آمارهای ۹ ماهه نیز دردناک‌تر خواهند بود.

فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا / Facebook and Cambridge Analytica

مشکلات مرتبط با فیسبوک

بدون شک رسوایی اطلاعاتی فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا، بزرگ‌ترین رسوایی اطلاعاتی سال ۲۰۱۸ بود؛ هرچند ریشه‌ی این مشکل به سال‌ها پیش بازمی‌گردد. روز هفدهم مارس ۲۰۱۸ (۲۶ اسفند ۱۳۹۶)، دو نشریه‌ی گاردین و نیویورک تایمز خبر جمع‌آوری داده‌های کاربران فیسبوک توسط شرکت مشاوره‌ی سیاسی کمبریج آنالیتیکا را منتشر کرد. داده‌های دست‌کم ۸۷ میلیون نفر از کاربران فیسبوک بدون اطلاع آن‌ها در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرارگرفته بود. این داده‌ها که به‌واسطه‌ی استفاده از یک اپلیکیشن پرسش و پاسخ به‌دست آمده بود، توسط کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ مورد استفاده قرار گرفته‌بود تا تبلیغات فیسبوکی خود را به‌گونه‌ای هدفمند در معرض دید گروه خاصی از کاربران قرار دهند.

مشکل اصلی این اپلیکیشن پرسش و پاسخ این بود که تعداد زیادی از این جمعیت ۸۷ میلیون نفری از آن استفاده نکرده بودند؛ درواقع در بهترین حالت حداکثر چندصدهزار نفر از این اپلیکیشن استفاده کرده‌بودند. این اپلیکیشن پرسش و پاسخ از روزنه‌ای در رابط برنامه‌نویسی فیسبوک استفاد کرده‌بود که به سازندگانش اجازه می‌داد نه‌تنها داده‌های افراد استفاده کننده از این اپلیکیشن، بلکه داده‌های دوستان آن‌ها را هم جمع‌آوری کنند؛ یعنی افرادی که هیچ ارتباطی با این اپلیکیشن نداشته‌اند. جالب‌تر اینکه یکی از محققان درگیر در ساخت این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۵ به استخدام فیسبوک درآمده‌بود. این شخص در سپتامبر ۲۰۱۸ از فیسبوک اخراج‌شد؛ اما اهالی منلوپارک هیچ‌وقت به این سؤال پاسخ نداده‌اند که آیا پیش از این از نقش وی در ساخت این اپلیکیشن اطلاع داشته‌اند یا خیر.

cambridge analytica

اگرچه شواهد چندانی مبنی بر تاثیر داده‌های به‌دست آمده توسط کمبریج آنالیتیکا بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ ایالات‌متحده وجود ندارد؛ اما این مسئله به کاربران نشان‌داد که قوانین فیسبوک در رابطه با «حفاظت از حریم‌خصوصی کاربران» تا چه حد سهل‌انگارانه هستند. هم‌اکنون نیز مشخص نیست که چه اتفاقی برای این داده‌ها رخ داده است. کمبریج آنالیتیکا ادعا می‌کند که فایل‌های مربوطه را حذف کرده‌اند؛ اما مشخص نیست که چند نسخه از آن همچنان وجود دارند. مهم‌تر از همه، از این رسوایی به‌عنوان یک نقطه‌ی عطف یاد می‌شود؛ نقطه‌ای که قدرت داده‌های شخصی را به عموم کاربران نشان داد، داده‌هایی که به‌طور بالقوه می‌توانند برای اثرگذاری بر کاربران و حتی نظام‌های دموکراتیک مورد استفاده قرار گیرند.

البته این تنها بدشانسی فیسبوک نبود؛ در سپتامبر ۲۰۱۸، خبری مبنی بر به‌سرقت رفتن داده‌های دست‌کم ۳۰ میلیون نفر از کاربران فیسبوک منتشر شد. محل زندگی، محل تولد، وضعیت تاهل و در برخی موارد تاریخچه‌ی جستجوها از جمله داده‌های به‌سرقت رفته بودند.

پولار / Polar

انتشار اطلاعات کارکنان امنیتی و نظامی آمریکا ازطریق اپلیکیشن Polar

۲۰۱۸ سال چندان روشنی برای اپلیکیشن‌ها هم نبود. Polar اپلیکیشنی در زمینه‌ی تناسب‌اندام است که توسط اعضای ارتش، سازمان امنیت ملی و سرویس امنیتی ایالات‌متحده مورد استفاده قرار می‌گیرند. قوانین Polar برای محافظت از داده‌های کاربران تاحدی احمال‌کارانه بود که محققان توانسته‌بودند کاربران ارتش و سازمان‌های امنیتی را حین ورزش در نزدیکی پایگاه‌های‌شان ردیابی کنند. همین قوانین سهل‌انگارانه در عمل به هرکسی اجازه می‌دادند تا به نام مقامات نظامی و امنیتی، نرخ ضربان‌قلب و حتی آدرس محل زندگی آن‌ها دست پیدا کنند.